Import en douane regels voor hulpgoederen

Wat kan absoluut NIET
!!:

1.         Geen vlees en vleeshoudende producten
2.         Geen
zuivel en melkhoudende producten
3.         Geen vis en vishoudende producten
4.         Geen
voeding waarbij bij de houdbaarheid een vraagteken kan worden gezet, bijv. 03-08 kan niet meer  vervoerd worden in augustus 2003. In het algemeen kan gesteld worden dat voeding nog minstens 6 maanden na import houdbaar moet zijn.
6.         Geen
2de hands koelkasten/vrieskisten dit i.v.m. de zeer strenge wetten op het vervoer en de uitvoer van afvalstoffen in samenhang met de CFK regels in Nederland en de Europese unie.

Wat kan maar met importlicentie van het ministerie van landbouw:

Aardappelen (consumptie en poot), Rijst, Zaaigoed en melkpoeder mits voorzien van een NAK kwaliteitscertificaat en een Phyto Sanitair certificaat en een rassenlijst met resistentieverklaringen van de PD – Planten Ziekten kundige dienst uit Nederland.

 

Verder kan bijna alles zonder problemen worden ingevoerd onder de volgende hoofdvoorwaarde:

Het criterium is dat de goederen onder geen enkele voorwaarde gebruikt mogen worden voor commerciële projecten of anderszins tot winst of verrijking mogen lijden.

Uw ontvanger moet zelf de inklaring verzorgen:
Een service zoals Fundatia Martha in Roemenië is in Albanië technisch niet mogelijk maar uw ontvanger moet zelf de inklaring verzorgen, u moet er rekening mee houden dat uw ontvanger voor de volgende documenten en importvergunningen zorgt:
1.         Acceptatie brief
2.         Import vergunning van het ministerie in Tirana
3.         Inschrijving in de locale douane computer
4.         Bij een locale douane expediteur zelf de inklaring verzorgen.
5.         Bij de locale douane zelf de inklaring afhandelen.
6.         Zelf alle kosten betalen van de expediteur, inklaring en douane.

BELANGRIJK:
Aangezien u met de vrachtwagen in Durres over een weegbrug moet is het van groot belang dat hier bij vertrek in Nederland reeds aandacht wordt besteed.
De Albanese douane rekent namelijk het gewicht van de lading uit door het kenteken gewicht van de truck+oplegger van het totaal gewogen gewicht van de geladen combinatie af te trekken.
aan te raden is om op de lading/douane papieren in Nederland reeds het zelfde te doen.
Betekend dus dat het “document gewicht” niet het gewicht van de geladen auto – het gewicht van de lege auto is maar het gewicht van de geladen auto – het kenteken gewicht.

Heeft u belangstelling voor een transport, vul dan voor een vrijblijvende offerte ons Informatieformulier in!