Algemene landen informatie
ongeveer 24 miljoen inwoners  oppervlak 434.000 square km´s
75-80%  Arabieren,  15-20% Koerden 5% Turkomanen, Assyriërs of anderen
97% is Moslim (waarvan 65% Sjiieten en 35% Soennieten), 3% Christenen
Taal: Arabisch, diverse Koerdische en Sjiietische en locale talen
provincie kaart Irak  gedetailleerde kaart Irak  interactieve kaart van Irak

      [Country Flag of Iraq]
1923                                      1958                                      1963                                    1991

 

De voorbereiding
Het Nederlandse leger en de Nederlandse ambassades in het Midden Oosten
De Bestemming
De lading
Belettering van de opleggers
Het laden
Het vertrek
De diplomatieke meningen
Het transport
Actueel
De pers (Dagblad van het noorden, Friesch Dagblad & ANP)
De pers (RTV Drenthe)
Speciale vergunningen en visa voor de landen die worden getransiteerd na het normale Oost Europa:
Import- en douane regels voor het importeren van hulpgoederen in Irak
Geschiedenis van Irak

DE VOORBEREIDING

VIDOTRANS-
HTG is in samenwerking met de NGO “Stichting Drenthe helpt Irak” en de Iraakse vereniging Drenthe begonnen met de voorbereiding voor een hulpgoederen konvooi naar Irak. Er is al veel voorwerk verricht zodat de plannen nu concreet kunnen worden omgezet in bestemmingen, lading specificatie en transportplanning.

De Schotse hulporganisatie Blytswood Care en de Zwitserse hulporganisatie Diaconia participeren in de vorm van goederen en geld, het gaat hierbij om een grote hoeveelheid medische materialen in de vorm van ziekenhuisbedden, medicijnen, couveuses, sterilisatie apparatuur en anesthesie apparatuur. De actie is hierdoor als de spreekwoordelijke olie vlek uitgebreid.
Op 25 juli zijn 2 volume combinaties met totaal 200 cbm. Medische materialen van het Schotse Evanton (25 km boven Inverness in Noord-Schotland) en Glasgow naar Steenwijk vervoerd, gelost en gesorteerd in de loods van
VIDOTRANS-HTG
Op 29 juli zijn in Drenthe, Friesland en Noord-Brabant nog een grote hoeveelheid medische materialen opgehaald.
Op 30 juli wordt begonnen met het laden van de volume opleggers in Steenwijk en zullen de voedselpakketten worden samengesteld.
Zaterdagavond 2 augustus rond 22:00 uur waren de opleggers geladen op enkele nagekomen materialen na die maandag nog werden toegevoegd.
Maandag 4 augustus om 11:00 uur vertrok het konvooi onder grote belangstelling van de pers, lokale bevolking en enkele tientallen Irakezen uit Assen e.o.
Vanaf Assen reden de trucks eerst weer langs Steenwijk om de privé spullen van de chauffeurs, de reserve onderdelen en proviand in te laden.
Ook konden de chauffeurs hier in alle rust (zonder pers) afscheid nemen van hun familieleden.

  
Na het opmaken van alle douane documenten kon men dan werkelijk vertrekken voor de lange reis.

We houden u via de “waar bevind zich het konvooi naar Irak pagina” op de hoogte.
 

TOP


HET NEDERLANDSE LEGER EN DE NEDERLANDSE AMBASSADES IN HET MIDDEN OOSTEN

Er is veel te doen geweest over de rol van het Nederlandse leger en het ministerie van Buitenlandse ZAken tijdens deze (bijna militair voorbereide) operatie, wordt er nu wel of niet beveiligd?, wie is er verantwoordelijk?, vervullen ze een rol bij het uitdelen van de goederen en wat gebeurt er daarna?.
Inmiddels heeft een ieder de foto’s kunnen zien, er is wel degelijk beveiligd en de veiligheid van de mensen en het materieel is geen moment in het geding geweest, vanaf het moment dat het konvooi de Turkse grens overstak en Syrië binnenreed is het continue gemonitoord door het leger, alle Nederlandse ambassades in het gebied zijn continue van de juiste en up to date informatie voorzien en iedereen wist waar het konvooi zich bevond.
Defensie heeft zich in een ANP-persbericht d.d. 30 augustus (zie verderop op deze pagina) zeer lovend uitgelaten over het door de Stichting Drenthe helpt Irak ontplooide initiatief, “dit is voor herhaling vatbaar” was de strekking van het verhaal!
Het Nederlandse leger heeft actief geholpen bij het lossen van de hulpgoederen (zie hiervoor onze foto pagina).
Meer informatie over het detachement dat actief is in Irak kunt u vinden op www.nldetirak.nl    

TOP


DE BESTEMMING:

Einddoel is de zuidelijk provincies Al-Qadisiyah en Al-Muthanna in Mesopotamia of wel het “tweestromenland”.  Hier zullen in de provincie hoofdstad Ad-Diwaniyah (443.000 inwoners) een aantal scholen en het Aldiwaniyah en Aljomhoria ziekenhuis worden gesteund.
Ad-Diwaniyah ligt ongeveer 75 mijl ten zuiden van Baghdad ingesloten tussen de Eufraat en de Tigris.
In de provincie Al-Muthanna zal het ziekenhuis in de stad As-Samawah, nog 40 mijl zuidelijker worden bezocht, in deze stad heeft het Nederlandse leger zijn tenten opgeslagen.
 


nog 75 mijl

TOP


We houden u via deze site op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen, nieuwtjes of andere wetenswaardigheden, kom geregeld terug voor een update !  


DE LADING:
Zoals uit de bestemming al blijkt zal het hulptransport een medisch en een educatief karakter hebben, betekend dat er zowel medisch als educatief materiaal vervoert zal gaan worden, de verdeling zal ongeveer als volgt zijn:
voor 75% bestaan uit medische materialen, ziekenhuisbedden, medicijnen, verband middelen en 3 zogenaamde emergency health kits (per kit medische basis hulp voor 10.000 personen voor de duur van 3 maanden),
voor 10% bestaan uit educatie materiaal, school meubilair, school borden, schrijfmateriaal, schriften en computers,
en voor 15% bestaan uit kleding en voedsel pakketten.

TOP


BELLETERING VAN DE OPLEGGERS:
Om voor de locale bevolking duidelijk te maken dat het om een hulpkonvooi gaat zijn de zijkanten van de opleggers voorzien van de Irakees-Arabische tekst “Humanitaire hulp voor het Irakese volk”, om de herkenbaarheid van boven duidelijk te maken (vliegtuigen en satellieten) zijnop het dak van de opleggers grote rode kruizen aangebracht.


TOP


HET LADEN:
Het laden van de 3 x 100 cbm volume combinaties heeft ruim 4 dagen in beslag genomen, elk gaatje is gevuld, dure lucht vervoeren is zonde vooral als de af te leggen afstand maar liefst bijna 7000 km is.


  
   

TOP


HET VERTREK:

   
 

Onder grote belangstelling vertrok 4 augustus het transport  vanuit Assen. Er was veel pers aanwezig, enkele honderden toeschouwers waaronder tientallen Irakezen.

TOP


DE DIPLOMATIEKE MENINGEN:
Dat ondanks dat het Nederlandse Ministerie van BUitenlandse ZAken een negatief reisadvies heeft afgegeven het hulptransport naar Irak toch gewoon doorgaat lijkt misschien raar, roekeloos, naïef of erg onverstandig maar dat is het niet.
Negatieve reisadviezen worden door diplomatieke missies (ambassades) altijd afgegeven voor landen waar een crisis situatie heerst en zijn bedoeld voor goedbedoelde toeristen of mensen die op de bonnefooi ergens naar toe zouden willen reizen.
Als een professionele hulpgoederen vervoerder als
VIDOTRANS-HTG zich daar in het verleden iets van zou hebben aangetrokken dan zouden er door ons nooit hulpgoederen vervoerd zijn naar Albanië, Kosovo, Sarajevo, Belgrado, Zuid-Ossetië en andere crisis gebieden, dat neemt niet weg dat voor en tijdens elke reis naar dergelijke gebieden continu veiligheid analyses worden gemaakt op bases waarvan wordt beslist tot het uitstellen, aanpassen of afbreken van een operatie.

Een onderdeel van de voorbereidingen is dat er donderdag 31 juli 2003 uitgebreid overleg heeft plaatsgehad op het ministerie van defensie in Den Haag met de verantwoordelijke officieren van het Defensie Crisis Beheersing Centrum 
Daarbij is door defensie facilitaire hulp toegezegd.
Ook de Nederlandse Ambassade in Bagdad en de Militair Attaché in Bagdad hebben toegezegd alle medewerking te verlenen.

Dat de organisatie “Stichting Drenthe helpt Irak” en VIDOTRANS-HTG voor eigen verantwoording dit transport uitvoeren moge duidelijk zijn, niemand die een dergelijke operatie uitvoert kan de verantwoordelijkheid hiervoor afwentelen op een ministerie, ambassade of welke andere overheidsinstantie dan ook.  

TOP


HET TRANSPORT:
VIDOTRANS-HTG
zal met 3 x 100 cbm’s volume opleggers totaal 300 cbm. hulpgoederen met een totaal lading gewicht van 60.000 kg vervoeren, om contact te houden met het thuisfront en om de auto’s te kunnen volgen zijn deze uitgevoerd met satelliet communicatie.
De drie vrachtwagens en hun 3 ervaren hulpgoederen chauffeurs vertrekken maandag 4 augustus 11:00 uur vanaf café Marktzicht uit Assen, onderweg worden in Ankara een monteur en 2 Irakese Tolken ingevlogen die de lokale Irakees / Arabische talen spreken.
Er gaat een grote hoeveelheid reserve onderdelen mee zodat veel eventuele reparaties in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd.
Door middel van trekstangen en speciaal gemonteerde luchtleidingen kunnen zelfs een gestrand voertuig in eigen beheer worden afgesleept.
Voor eigen gebruik gaan er naast een hoeveelheid eten o.a. ook 300 ltr water mee.

 
Luchtbalgen, luchtslangen, filters, remboosters, water, alles gaat mee

De verwachte aankomst in Ad-Diwaniyah - As Samawah zal afhankelijk van de snelheid van de diverse grens passages naar we hopen rond 16-17 augustus 2003 zijn.
Eind augustus / begin september denken de chauffeurs weer terug te zijn.

Het transport wordt verzekerd door TVM in Hoogeveen, de vaste verzekeraar van VIDOTRANS-HTG. TVM ziet geen onaanvaardbare risico's in de hulpmissie naar Irak.

TOP


ACTUEEL:
Route gewijzigd !!
Naar aanleiding van een veiligheid analyse die dagelijks gehouden wordt is woensdag 30 juli besloten om de route naar de losplaatsen in Irak te wijzigen, in plaats van Irak via de “noord route“ aan te rijden met het risico van problemen om en rond Bagdad is er voor gekozen om Irak via de “zuid route” aan te rijden.
Dit betekend dat de route nu wordt vanaf Turkije via Syrië, Jordanië, Saudi Arabië en Koeweit naar Irak,
Uiteraard kunnen ook onderweg de route´s ad-hoc worden aangepast, via de satelliet apparatuur staan we constant in contact met de vrachtwagens.  
Voor een volgend transport zal ook weer continue gekeken worden naar het veiligheid aspect en naar aanleiding van een dagelijkse analyse zal ook dan de route worden uitgestippeld en eventueel worden aangepast. 

We houden u via deze site op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen, nieuwtjes of andere wetenswaardigheden, kom geregeld terug voor een update !

TOP


DE PERS:

20 september 2003 Dagblad van het Noorden, Ondernemers kunnen mee met hulptransport!, De Stichting 'Drenthe helpt Irak' is koud terug in Nederland, maar er liggen alweer concrete plannen om binnen een half jaar terug te keren naar het Zuid-Irakese Samawah en Al Diwanya. En dit keer niet alleen met acuut noodzakelijke hulpgoederen, maar ook met structurele steun voor de toekomst. De stichting wil ondernemers meenemen naar Zuid-Irak en hen laten zien, wat de investeringsmogelijkheden aldaar zijn. De stichting is op zoek naar grote geldschieters uit het bedrijfsleven in Noord-Nederland. ''Een volgend transport gaat in totaal 75.000 euro kosten, een hoop geld'', aldus voorzitter Gerben Althuis, ''en met giften van 10, 25 of 100 euro schiet je dan niet veel op.'' 
Bedrijfslijntjes Het idee is nu, om ondernemers uit Noord-Nederland op de volgende trip mee te nemen naar Irak. Dat kost 5000 euro per onderneming, geld dat direct naar de stichting gaat. De reis -en verblijfkosten zijn voor rekening van de ondernemer. ''Maar'', zo stelt Jaap Stalenburg, adviseur van TVM, dat het transport verzekert, ''dat verdienen de ondernemers dik terug. Er kunnen daar bedrijfslijntjes worden uitgelegd voor de toekomst. Zie het maar als een diepte-investering. Natuurlijk is het niet zo, dat het nu investeren is en morgen oogsten. Maar er ligt daar een hele markt open, waar ondernemers zó in kunnen springen.''

13 augustus 2003 Omrop Fryslan, Sjauffeur Dykstra werom, Sjauffeur Douwe Dykstra fan Twizel is sneon yn Assen oankaam, nei syn reis nei Irak. Dykstra wie sjauffeur fan in Drints transport mei helpguod, dat yn augustus ôfreizge nei Irak. De reis wie net sûnder gefaar, en offisjele ynstânsjes hiene it de helpferlieners ek noch ôfret.
Dykstra hat sein dat er op koarte termyn wol wer nei Irak wol, at de sitewaasje yn it lân dat talit.

13 augustus 2003 Dagblad van het Noorden, Irak-konvooi keert terug op Veemarktterrein in Assen
assen - Het konvooi dat de afgelopen weken onderweg is geweest om hulpgoederen af te geven in Irak, keert zaterdag terug in Assen. Om 11.00 uur komen de vrachtwagens aan op het Veemarktterrein in de Drentse hoofdstad.
Douwe Dijkstra (44, uit Twijzel), Sander van As (25, uit Usquert), monteur Wim de Haan (36, uit Wetsinge) en konvooileider Henk Zieleman (51, uit Dedemsvaart) zijn dan precies 38 dagen onderweg geweest: van Assen naar Irak en weer terug. Ze hebben meer dan 14.000 kilometer afgelegd en 60 ton hulpgoederen ter waarde van ruim 400.000 euro afgeleverd in Samawah en Al Diwanya. En dat wordt gezien de moeilijke omstandigheden door initiatiefnemers en betrokkenen een prestatie van formaat genoemd.  Niet eerder lukte het een particuliere hulporganisatie zó ver in Zuid-Irak door te dringen. Daarbij kreeg de Stichting Drenthe Helpt Irak alle medewerking van transporteur VIDOTRANS en de Nederlandse mariniers ter plaatse, om de missie - die niet geheel ongevaarlijk was - tot een goed einde te brengen
Aanstaande woensdag om 16.30 uur ontvangt Relus ter Beek als commissaris van de koningin in Drenthe het Irak-gezelschap op het provinciehuis.

ANP 30 augustus 2003: Defensie voor humanitaire transporten Irak

ABDALY-SAFWAN/ASSEN (ANP) - Kolonel D. Swijgman, de commandant van de Nederlandse militairen in Irak, heeft zijn lof uitgesproken over het Drentse hulptransport dat de afgelopen dagen bij meerdere ziekenhuizen in de regio medische hulpgoederen heeft afgeleverd. Het transport heeft Irak verlaten en is op weg naar Nederland. Dat zei zaterdag woordvoerder J. Stalenburg van transportverzekeraar TVM. Het bedrijf begeleidde de vrachtwagens de afgelopen weken. De Nederlandse militairen staan bovendien open voor meer Nederlandse humanitaire hulptransporten. ,,Zij willen meer de nadruk leggen op humanitaire hulpverlening. Ze willen niet alleen bezetter zijn, maar ook een menselijk gezicht tonen. Dat is hard nodig. Het land ligt volledig in puin'', aldus de woordvoerder. Vooral veel kinderen liggen in ziekenhuizen te creperen, vertelt hij. ,,De babysterfte was al hoog door een tekort aan medicijnen door de VN-boycot, maar ook raken zij steeds vaker nodeloos gewond.'' Een populair tijdverdrijf onder tieners is met oude restgranaten voetballen of tegen muren gooien. De stichting Drenthe voor Irak, die het Drentse hulptransport heeft geïnitieerd, zit de komende weken weer met het ministerie van Defensie om de tafel om vervolgprojecten van de grond te krijgen. Het ministerie staat open voor elk particuliere initiatief. Een woordvoerder: ,,We moeten er natuurlijk wel de mankracht voor vrij kunnen maken.''

29 augustus 2003 Dagblad van het Noorden Ontvangstcomité juicht voor hulptransport Ad-Diwaniyah, Irak  - Voor de zoveelste keer is het konvooi vertraagd. Deze keer is de oorzaak een zwaar ongeluk waarbij een Amerikaanse militaire truck betrokken is. Er zijn enkele zwaargewonden. De Nederlandse mariniers die het hulptransport 'Drenthe voor Irak' begeleiden, wordt om assistentie gevraagd.
Drie uur later dan de bedoeling was, komt het transport aan in Ad Diwaniyah. Het ontvangstcomité, met kleurige spandoeken, juicht en applaudisseert. Ze hebben al die tijd geduldig aan de kant van de weg gewacht.
Faris Alwasity, initiatiefnemer van het transport, slikt even. '' Dit is het dan'', zegt hij. Chauffeur Henk Zieleman uit Dedemsvaart plukt zoals gewoonlijk aan zijn lange baard en kijkt op de teller. '' Net geen 7000 kilometer'', zegt hij droogjes.
De laatste etappe was een dag eerder begonnen aan de Koeweitse-Irakese grens, waar het transport moest inschuiven in een gewapend konvooi van Nederlandse mariniers. De Tampah-route, de weg van de zuid-Irakese stad Basra naar de hoofdstad Bagdad, is gevaarlijk. Gewapende bendes en aanhangers van het verdreven regime maken de route onveilig. '' Nooit stoppen. Vliegen er stenen door de voorruit, blijf rijden. Wordt er geschoten, geef gas'', heeft de konvooileider van de mariniers vooraf gezegd. Op Tampah geldt de wet van het asfalt. Auto's met pech die worden achtergelaten, worden in een mum van tijd gesloopt. Deze keer zijn het jochies die het transport tot stoppen proberen te dwingen. Chauffeur Sander van As uit Groningen krijgt een steen naar zijn voorruit geslingerd. Een lokale chauffeur wilde nog maar kort geleden verhaal halen toen hem hetzelfde overkwam en stapte uit. Hij werd gestenigd. De truck is nooit teruggevonden.
Even verderop rollen anderen een grote vrachtwagenband op de weg, in de hoop het konvooi tot stilstand te brengen. Maar dat slingert er handig omheen. De boordmitrailleurs op de Landrovers zijn niet nodig, de jochies verdwijnen in de achteruitkijkspiegels.
Al Nasiriyah trekt voorbij, waar de Amerikanen voor het eerst echt slag hebben geleverd met de Republikeinse Garde van Saddam Hoessein. Als het konvooi de rivier de Eufraat over rijdt, zien de chauffeurs voor het eerst in weken water.
Dan komt Ad Diwaniyah in zicht. In optocht gaat het konvooi, deze keer onder begeleiding van de nieuwe Irakese politie, door de stad. Er hangen spandoeken en Nederlandse vlaggen: Welcome to our kind guests. '' Prachtig, daar doe je het voor'', zegt Henk Zieleman. Bij een overslagplaats komt het konvooi tot stilstand en wordt opgewacht door de gouverneur van de provincie Diwaniyah, Hazim Alshallan.

28 augustus 2003 Hulptransport Irak op bestemming al samawah - Het hulptransport 'Drenthe helpt Irak' is na een barre tocht van bijna drie weken aangekomen op de eindbestemming. De drie chauffeurs en de monteur kropen donderdagmiddag na 7000 kilometer, een route die door de woestijnen ging van Syrië, Jordanië, Saudi-Arabië en Koeweit, bekaf maar voldaan uit de cabines van hun trucks op de basis van de Nederlandse mariniers bij de Iraakse stad Al Samawah.
Daar werden ze opgewacht door onder meer Faris Alwasity uit Assen, een van de initiatiefnemers van het transport. ''Ik ben blij, trots, opgelucht en ontspannen. En ik toast op de vier mannen die het hebben gedaan,'' zei Alwasity geëmotioneerd temidden van zand- en stofstormen die het marinierskamp dagelijks teisteren.
De chauffeurs bleven nuchter. ''Het is een transport zoals we er veel doen. Waar is de kantine? Dan doen we een bakkie'', zei konvooileider Henk Zieleman.
Woensdag legde het transport de laatste 300 kilometer door Irak af, onder begeleiding van Nederlandse mariniers. Op deze route, van het zuidelijke Basra naar de hoofdstad Bagdad, zijn transporten regelmatig doelwit van gewapende bendes en aanhangers van het verdreven regime van Saddam Hoessein.

LEES TIP:
16 augustus 2003 dagelijks in Dagblad van het noorden – Dagboek van Rob Siebelink; verslaggever Rob Siebelink van Dagblad van het Noorden is in de Jordaanse hoofdstad Amman om het transport Drenthe helpt Irak op te vangen. Later reist hij naar Koeweit, om vanuit daar met het transport Irak in te trekken.
M
ohammed is klein, behaard en doofstom. Met gebaren, mimiek en veel kreten maakt hij zich op zijn eigen manier verstaanbaar. Het is goed zaken met hem doen. Deur op slot paspoort mee, handtekening hier, wachten daar – enkele knikjes en kreten (Aaaaarch is niet goed, Aaaaaah wel) van Mohammed maken meer duidelijk dan zijn sprekende collega’s.  Mohammed werkt in en voor een groezelig expeditiekantoortje van drie bij drie meter op de drukke grensovergang Jabir, tussen Jordanië en Syrië.  Het is een hete en drukke grenspost die vijf jaar geleden midden in de woestijn is gebouwd om het explosief toenemende vrachtverkeer vrachtverkeer in het Midden-Oosten op te vangen. Want alles gaat hier over de weg: duizenden trucks puffen dagelijks van grens naar grens, een bont gezelschap van Jordaniërs, Syriërs, Saudi’s, Turken, Egyptenaren, Frans Maas, Harry Vos en nog veel meer.
Onderweg zijn we nog wel een spoorlijntje gepasseerd, dat uit het niets leek op te doemen en weer in het niets verdween, alsof het zand van de woestijn het aan beide kanten had afgeknabbeld. Ooit reed er een trein tussen Amman en de Syrische hoofdstad Damascus, maar de ridders van de wegmet doofstomme Mohammed voorop hebben de concurrentie strijd met glans gewonnen.
Mohammed rent als een bezeten heen en weer, dan met stapels papieren, dan met paspoorten, dan weer met een fles gekoeld water en enkele discutabel schone glaasjes terwijl wij wachten tot de chauffeurs van het hulptransport voor Irak de Syrisch-Jordaanse grens over mogen. Het duurt uren. Maar dan verschijnen ineens de drie wit-blauwe trucks en volgt een droge begroeting, zo droog als de woestijn zelf. “
Al goud?” “Best wel”
De trucks moeten in het niemandsland achterblijven. Voor Jordanië geldt een doorreisvisum en zolang ze Saudi Arabië niet binnenmogen, kan er van een doorreis geen sprake zijn, zo luidt de conclusie van de grenscontrole. Daar kan zelfs Mohammed niets aan doen. Mohammed lacht, schudt handen en weet dat hij zijn klusje vandaag weer uitstekend heeft geklaard.

grens Jordanie-Syrië, grensovergang Jabir “highway 15”  met de afslag naar Bagdad “highway 30” 

15 augustus 2003 Dagblad van het Noorden - Saudi's weigeren Drents hulptransport visum - AMMAN/ASSEN - Het hulptransport dat vanuit Drenthe met medische voorzieningen onderweg is naar Irak, heeft ernstige vertraging opgelopen. Saudi-Arabië weigert het konvooi, dat op dit moment in de Jordaanse hoofdstad Amman staat, een visum te verstrekken.
Volgens het Saudische consulaat kan het visum nog wel vier weken op zich laten wachten. De Nederlandse ambassade in Amman neemt de zaak hoog op en heeft meteen contact opgenomen met de Saudische ambassadeur in Jordanië.
Dat heeft een woordvoerder van verzekeraar TVM, waar het transport onder valt, vrijdag bekendgemaakt. Het transport bestaat uit drie vrachtwagens met belangrijke medische voorzieningen voor een ziekenhuis in Midden-Irak. Aanvankelijk zou het transport vanuit Zuid-Turkije Irak binnengaan. Dit werd echter veel te gevaarlijk geacht: op aandringen van de ministeries van Defensie en Buitenlandse Zaken is de route toen verlegd via Syrië, Jordanië, Saudi-Arabië en Koeweit.  Het is nog onduidelijk waarom de Saudi's het transport geen toegang verlenen. Volgens Vidotrans, het bedrijf uit Steenwijk dat het transport verzorgt, had de Saudische consul in Den Haag verzekerd dat de visa bij aankomst in Amman klaar zouden liggen. Vier weken wachten zou volgens de woordvoerder tot ,,onaanvaardbare vertraging'' leiden. Een alternatieve route, vanuit Oost-Jordanië via Bagdad, wordt te gevaarlijk geacht

08 augustus 2003  Dagblad van het Noorden - steenwijk - De kop is er af, het Drentse hulptransport naar Irak is onderweg. Tot nu toe verloopt de reis voorspoedig, meldt directeur Gerard van den Berg van transportbedrijf Vidotrans in Steenwijk. ''We liggen zelfs iets voor op schema.''  Vrijdagmiddag stonden de chauffeurs Douwe Dijkstra (44) uit Twijzel, Henk Zieleman (51) uit Dedemsvaart en Sander van As (25) uit Usquert al aan de Roemeense grens. De Arabische teksten op de zijkanten van de trucks hebben de aandacht getrokken. ''Menselijke hulp voor de bevolking van Irak'', zo melden de opschriften. Op de Duitse autobaan werden de chauffeurs vanuit passerende auto's hartelijk toegezwaaid door Arabisch uitziende mannen die hun duimen opstaken en het V-teken maakten.Vanmiddag moet het konvooi in Bulgarije zijn, maandagochtend wacht de passage van de Turks-Syrische grens en maandagavond of dinsdagochtend bereiken de chauffeurs de Jordaanse hoofdstad Amman.
Consulaat - Althans, dat is het plan, benadrukt Van den Berg. ''Het hele schema verandert als ze oponthoud krijgen aan een grens. De ene keer kun je zo doorrijden, de andere keer sta je 28 uur te wachten.''  Om onnodige vertraging te voorkomen, heeft de directeur contact gezocht met het Turkse consulaat in Nederland. Het vervoer van hulpgoederen naar Irak vraagt om een speciale vergunning. ''Het consulaat heeft het Turkse ministerie van buitenlandse zaken geïnformeerd. We hebben toestemming en we hoeven niet te wachten.'' Ook de ambassades van Syrië, Jordanië, Saudie-Arabië en Koeweit zijn geïnformeerd. Ze weten welke grensovergangen het konvooi zal passeren en welke lading de drie trucks aan boord hebben. ''Als het goed is, weet iedereen dat we er aan komen.''  Daarnaast heeft Vidotrans een belangrijke e-mail ontvangen van het UNJLC, het logistieke centrum van de Verenigde Naties.
Van den Berg is zeer in zijn nopjes met dit bericht. ''Mede op aandringen van het Wereld Voedsel Programma van de VN hebben ze gezorgd dat de grensovergang van Koeweit naar Irak voor ons wordt geopend.''  
Het passeren van landsgrenzen levert doorgaans nogal wat rompslomp op, niet in de laatste plaats vanwege de enorme hoeveelheid documenten die de chauffeurs meeslepen. De stapel vrachtbrieven, vergunningen en andere paperassen is maar liefst 5,5 centimeter dik; twee secretaresses zijn samen dertig uur bezig geweest om de papierwinkel in orde te maken.  
Zonder tegenslag moet het konvooi rond 16, 17 augustus zijn eindbestemming bereiken: de stad Ad-Diwaniyah in het zuiden van Irak.


04 augustus 2003   Dagblad van het Noorden - Ze maken een ontspannen indruk, de vrachtwagenchauffeurs Douwe Dijkstra (44) uit Twijzel en Henk Zieleman (51) uit Dedemsvaart. Op het terrein van transportbedrijf Vidotrans in Steenwijk treffen ze de laatste voorbereidingen voor hun bijzondere missie.
Samen met chauffeur Sander van As (25) uit Usquert brengen ze drie trucks met hulpgoederen van de stichting Drenthe helpt Irak naar Ad-Diwaniyah. Vanochtend om elf uur vertrekken ze vanaf café Marktzicht in Assen richting Irak. Heen en terug in vijf weken, zo is de bedoeling,
Monteur Wim de Haan (38) uit Wetsinge wordt later ingevlogen en zal zich onderweg aansluiten bij het konvooi, evenals Faris Alwasity (47), de Irakees uit Assen die voorzitter is van de Iraakse Vereniging Drenthe. Een eigen monteur is op het eerste deel van de tocht niet nodig, en Alwasity komt pas aan boord wanneer het transport een tolk en gids nodig heeft.
Hoewel er vorige week nogal wat commotie ontstond rond het hulptransport (de missie zou te gevaarlijk zijn) lijken de truckers geen last te hebben van zenuwen. Het zijn geen onbesuisde avonturiers, maar rustige kerels die het nodige hebben meegemaakt.
''Ik heb onderweg nog wel tijd om zenuwachtig te worden'', zegt Dijkstra. ''Nu zijn we te druk bezig met de voorbereidingen. We gaan naar een bijzonder gebied, maar wat is gevaar? In Noordrijn-Westfalen zijn vorig jaar 22 vrachtwagenchauffeurs verongelukt.''
Vidotrans rijdt twaalfhonderd hulptransporten per jaar, bijna allemaal naar de Balkan en het Oostblok, en bijna altijd voor christelijke hulpstichtingen. ''Ik vind het mooi dat we nu iets kunnen doen voor de moslims'', zegt Dijkstra. De meeste zorgen maakt hij zich vooralsnog over de grensovergangen, waar het soms ontzettend lang wachten is. ''We weten totaal niet hoe het zal gaan. Ik heb wel eens 28 uur aan een grens gestaan.''
Je moet geen avonturier zijn voor dit werk, benadrukt Henk Zieleman. ''Dan kom je op de koffie. Dit transport is wel een uitdaging, maar het is ook gewoon een rit. Een leuke rit. Wat mijn vrouw er van vindt? Die staat er achter.''
De chauffeurs gaan goed voorzien op pad. Ze hebben elk honderd liter drinkwater aan boord, beschikken over een magnetron en een flinke voorraad eten en nemen stapels boeken en kruiswoordpuzzels mee. ''En anti-diarree tabletten'', zegt Dijkstra.
Via de satelliet staan ze voortdurend in contact met hun baas, die de voortgang van het konvooi volgt op zijn computerscherm. Ze kunnen niet met elkaar telefoneren via de satellietverbinding, maar wel berichtjes sturen. Op die manier houden ze, via het kantoor, ook contact met hun gezinnen. Douwe Dijkstra en Wim de Haan hebben elk een vrouw en twee kinderen, Henk Zieleman heeft een vrouw en vier kinderen en Sander van As is vrijgezel.

TOP

RTV-Drenthe houdt u via haar website regelmatig op de hoogte, hieronder volgt een overzicht van het nieuws tot nu toe:  

(VIDOTRANS-HTG is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de door de pers gepubliceerde info maar neemt deze alleen over als service voor de website bezoeker).

19 september 2003 ASSEN - Het comité 'Drenthe helpt Irak' stuurt begin volgend jaar vanuit Drenthe opnieuw een hulptransport naar Zuid-Irak.  Vorige week keerde het eerste konvooi terug in Assen. De organisatie wil voor het komende transport het Nederlandse bedrijfsleven interesseren om mee te gaan. De eerste gesprekken worden volgende week gevoerd met vijftien Noordelijke ondernemers over deelname aan het konvooi. Het comité wil evenals de vorige keer ziekenhuisapparatuur naar Irak brengen.

13 september 2003 ASSEN - Het hulptransport naar Irak is zaterdagmorgen teruggekeerd in Assen. Rond elf uur kwamen de drie vrachtwagens aan op het Veemarktterrein. Het kwartet, bestaande uit chauffeurs, monteur en konvooileider, is 38 dagen onderweg geweest . Ze hebben zestig ton hulpgoederen afgeleverd in Irak. Het gezelschap wordt woensdag op het provinciehuis ontvangen door commissaris van de koningin Ter Beek. Ondertussen is het comite "Drenthe helpt Irak" al weer bezig een nieuw hulptransport naar Irak op touw te zetten. Momenteel is ze bezig met het aanboren van nieuwe fondsen.

Cassata  vrijdag 12 september 2003:  En Cassata ontvangt, na hun veilige terugkeer vorige week uit Irak, de Drentse Irakeze voorman Faris Alwasity van het Comité Drenthe Helpt Irak, en journalist Rob Siebelink uit Assen. Zij waren er beide getuige van hoe het Drentse konvooi met hulpgoederen na vele dagen vertraging veilig in Irak aankwam, en hoe blij de mensen daar waren met de ziekenhuisspullen, medicijnen en voedselpakketten vanuit 

10 september 2003 ASSEN - Drenthe helpt Irak gaat door. De Stichting Drenthe helpt Irak blijft haar werkzaamheden voortzetten. Dat heeft het bestuur dinsdagavond besloten. De stichting wil het wervingsgebied voor hulp uitbreiden naar het hele Noorden. Toch blijft de naam Drenthe helpt Irak bestaan, omdat die naam zowel regionaal als landelijk inmiddels een grote bekendheid heeft. Voorzitter Althuis van de Stichting Drenthe helpt Irak gaat ervan uit dat begin volgend jaar een nieuw hulptransport naar Irak kan vertrekken. Zaterdag worden de chauffeurs die het eerste transport hebben verzorgd terug verwacht in Drenthe.

Drents Diep dinsdag 9 september 2003: In Drents Diep een verslag van de hachelijke reis van het konvooi met Drentse hulpgoederen naar Irak.

05 september 2003 ASSEN - Hij is een week later terug uit Irak dan gepland, maar de Drentse Irakees Faris Alwasity is trots op het geslaagde hulptransport vanuit Drenthe. Alwasity vertrok 13 augustus naar Irak om het konvooi met hulpgoederen van het Comité Drenthe Helpt Irak te begeleiden. Donderdagavond kwam hij thuis in Assen, moe maar voldaan. Het Comité Drenthe Helpt Irak evalueert binnenkort het verloop van het hulptransport.

31 augustus 2003 ASSEN - De vrachtwagens van het Drentse hulptransport naar Irak hebben zaterdag dat land veilig verlaten. Door de aanslag vrijdag in Najaf, waarbij ruim 80 doden vielen, was de situatie ook in Zuid-Irak gespannen. Onder gewapende begeleiding van Nederlandse mariniers kon het konvooi op volle snelheid naar Koeweit rijden. Donderdag was er wel vertraging bij het afleveren van medische apparatuur bij een ziekenhuis. Begeleidende Iraakse agenten eisten geld, waarna besloten werd de hulpgoederen een dag later af te leveren. Kolonel Swijgman, de commandant van de Nederlandse militairen in Irak, heeft zijn lof uitgesproken over het transport. De Nederlandse militairen staan bovendien open voor meer Nederlandse humanitaire hulptransporten.

28 augustus 2003  ASSEN - Het hulptransport 'Drenthe helpt Irak' is in het zuiden van Irak begonnen met het uitdelen van de hulpgoederen.
Bij verschillende ziekenhuizen en scholen in de provinciehoofdplaats Diwanija worden de spullen verdeeld. Het transport wordt begeleid en bijgestaan door Nederlandse militairen. De Iraakse bevolking reageert enthousiast op de komst van het transport. Met honderden tegelijk helpen ze de chauffeurs met uitladen. Ook vrijdag wordt er op verschillende locaties in de Nederlandse legerplaats Al Samawah nog materiaal uitgedeeld. De chauffeurs en begeleiders van het transport overnachten bij de Nederlandse mariniers. Zaterdag wordt de terugtocht aanvaard.

27 augustus 2003  ASSEN - Het Drentse hulptransport van Stichting Drenthe helpt Irak, is woensdagmorgen Irak binnen gereden.
Het transport wordt begeleid door Nederlandse militairen. Donderdag willen de chauffeurs de meegebrachte spullen uitdelen in de plaats Al Samawah in Zuid Irak. Het hulptransport bestaat uit medische apparatuur voor ziekenhuizen en schoolspullen. De vrachtwagens zijn ruim drie weken geleden vertrokken uit Assen. Het transport heeft onderweg vertraging opgelopen omdat het passeren van de verschillende landsgrenzen veel tijd in beslag nam. Dat kwam omdat het moeilijk was de juiste papieren te krijgen

24 augustus 2003  ASSEN - Het Drentse hulptransport naar Irak kan zo goede als zeker zondag Saudi Arabië binnen rijden.
De formaliteiten bij de douane zijn bijna afgerond. Na anderhalve dag komen de vrachtwagens dan bij de grens met Koeweit aan. Door alle problemen rond de visa heeft het hulptransport inmiddels een flinke vertraging opgelopen.

23 augustus 2003  ASSEN - Het Drentse hulptransport naar Irak moet tot zondag wachten voordat ze Saudi Arabië binnen kunnen rijden.
De formaliteiten bij de douane nemen nog zeker een dag in beslag. Vrijdag mocht het transport Jordanië door rijden naar de Saudische grens. Als de chauffeurs zondag verder mogen rijden dan moeten ze via Saudi Arabië nog door Koeweit om in Irak te komen.

22 augustus 2003 ASSEN - Het Drentse hulptransport naar Irak, dat een week stilstond aan de grens Syrië en Jordanië, is vrijdag weer op weg gegaan.
De vrachtwagens zijn vertrokken richting Saudi Arabië. Donderdag kregen de chauffeurs de visa voor Saudi Arabië. Het zal nog enkele dagen duren voordat het hulptransport in het Zuiden van Irak is.

20 augustus 2003 ASSEN - Er blijft grote onduidelijkheid bestaan over de afgifte van de noodzakelijke visa voor het hulptransport van de Stichting Drenthe helpt Irak.
De ambassadeur van Saudi Arabië in Den Haag liet woensdagochtend weten dat het transport de reis kan vervolgen. Volgens hem zijn de problemen met de visa opgelost en liggen de documenten klaar op de ambassade in Jordanië. Die ambassade ontkent dat. Daardoor staan de chauffeurs van het hulptransport nog altijd stil voor de grens met Jordanië. Ze mogen het land pas door als de papieren voor Saudi Arabië in orde zijn.

19 augustus 2003 ASSEN - Het hulptransport van de stichting "Drenthe helpt Irak" staat nog steeds vast aan de grens tussen Syrië en Jordanië.
De chauffeurs mogen met hun wagens Jordanië niet in zolang ze geen visum hebben voor Saudi-Arabië. Maandag meldde de ambassadeur van Saudi-Arabië in Den Haag dat die visa dinsdag zouden worden afgegeven, maar de chauffeurs hebben nog steeds geen papieren. Mogelijk worden die woensdag wel afgegeven.

15 augustus 2003   ASSEN - Het hulptransport vanuit Drenthe naar Irak heeft grote problemen bij het passeren van verschillende grensovergangen.
Donderdag duurde het uren voor het konvooi de grens van Syrië kon oversteken. Vrijdag is het transport stil komen te staan voor de grens van Jordanië. Volgende week hopen de drie vrachtwagens met hulpgoederen in Zuid-Irak aan te komen. Inmiddels is bekend geworden dat ook Saoedie Arabie niet erg meewerkt met het transport. De visa voor de chauffeurs zijn nog steeds niet verstrekt,

12 augustus 2003  ASSEN - De stichting Drenthe helpt Irak wordt een landelijke organisatie.
De reden daarvoor zijn de vele positieve reacties uit het hele land op het hulptransport, dat nu onderweg is naar Irak. De stichting vindt dat het niet bij een eenmalig transport mag blijven. De drie vrachtwagens van het Drentse hulpkonvooi zijn nu in Turkije. Ze bevinden zich enkele honderden kilometers van de Syrische grens.

04 augustus 2003 ASSEN - Onder grote belangstelling van de vaderlandse media is maandagochtend vanuit Assen het Drentse hulptransport naar Irak vertrokken. Het ministerie van buitenlandse zaken heeft ongewild de schijnwerpers op het transport gezet, door het initiatief officieel onverantwoord te noemen. Officieus werkt datzelfde ministerie wel degelijk goed mee. Dat zeiden voorzitter Althuis van de stichting Drenthe helpt Irak en directeur Van der Berg van het transportbedrijf vanochtend voor vertrek. Achter de schermen zijn volgens Althuis en van der Berg wel degelijk goede afspraken gemaakt over de beveiliging van het transport. De drie vrachtwagens rijden via Koeweit het zuiden van Irak binnen. Ze hopen binnen twee weken aan te komen in Irak. Er wordt medische apparatuur afgeleverd bij ziekenhuizen en er worden goederen gebracht bij scholen.

01 augustus 2003 ASSEN - Het provinciebestuur van Drenthe heeft het volste vertrouwen in een goede afloop van het hulptransport naar Zuid Irak.
Dat zegt een woordvoerder namens het College van Gedeputeerden na overleg vrijdag met de Stichting Drenthe Helpt Irak. Defensie liet vrijdag weten geen harde toezeggingen over bescherming te hebben gedaan aan de stichting. Maandag vertrekken drie vrachtwagens met hulpgoederen, die ruim een week later in het door Nederlandse militairen gecontroleerde Zuid Irak worden afgeleverd. De lading bestaat vooral uit medische apparatuur voor ziekenhuizen en schoolmateriaal.

01 augustus 2003 ASSEN - Defensie heeft geen harde toezeggingen gedaan om het hulptransport met goederen uit Drenthe in Irak te beschermen.
Dat zegt luitenant Visser van de Marine Voorlichting. Wel hebben oriënterende besprekingen plaatsgevonden tussen het bestuur van de Stichting Drenthe Helpt Irak en Defensie. Daarin is volgens de woordvoerder alleen over procedures gesproken. Mogelijk wordt na verdere besprekingen wel militaire bescherming gegeven.

31 juli 2003 ASSEN - De stichting Drenthe Helpt Irak is verbaasd over de houding van de Nederlandse overheid ten opzichte van het hulptransport dat volgende week naar Irak vertrekt.
Volgens voorzitter Althuis waren er geen problemen toen hij overleg had over zijn plannen met de zaakgelastigde in Bagdad. Woensdag bleek dat het ministerie van Buitenlandse Zaken het transport toch afkeurt. Een vertegenwoordiger noemde het onverantwoord.Volgens Althuis zijn de risico's beperkt, zeker nu de route is aangepast. Het transport gaat nu via Jordanië en Syrië het grootste deel om Irak heen. Ondanks het negatieve advies van het ministerie van Buitenlandse Zaken zullen de drie vrachtwagens met hulpgoederen maandag dus toch vertrekken. Het enige wat nog vertraging zou kunnen opleveren zijn de formaliteiten rondom de visa die nu moeten worden geregeld voor de nieuwe route.

29 juli 2003 ASSEN - Het Drentse hulptransport vertrekt maandag toch naar Irak.
Het gaat om 400.000 euro aan hulpgoederen voor scholen en ziekenhuizen. Het Comité Drenthe Helpt Irak heeft maandagavond samen met de Steenwijkse transporteur Vidotrans besloten toch te gaan, ondanks het negatieve reisadvies van de Nederlandse ambassade in Irak. Ook voorzitter Alwasity van de Iraakse Vereniging in Drenthe durfde na een bezoek aan zijn vaderland het avontuur niet aan. Maar het comité en de transporteur rekenen op luchtsteun van de Amerikanen op de heenweg en begeleiding van Nederlandse mariniers op de terugweg.

26 juli 2003 ASSEN - De situatie in Irak is niet veilig genoeg om daar nu een hulptransport uit Drenthe heen te sturen.
Tot die conclusie komt ambtenaar Alwasity van de provincie Drenthe. Hij is voorzitter van de Iraakse Vereniging Drenthe. Alwasity verkende de afgelopen twee weken de situatie in Irak. Het plan was volgende week voor bijna 400.000 euro aan hulpgoederen met vrachtwagens naar scholen en ziekenhuizen in Irak te sturen
.

7 juli 2003 ASSEN - De Nederlandse ambassade in Irak raadt een ieder dringend af dat land te bezoeken.
Toch gaan de voorbereidingen voor het Drentse hulptransport in augustus gewoon door. In het afgelopen weekeinde werd een Britse journalist gedood, werd een VN-kantoor aangevallen en kwamen Iraakse politierecruten om het leven. Volgens de Amerikanen wordt de situatie voor journalisten en hulpverleners steeds onveiliger. Ambtenaar Faris Alwasity van de provincie Drenthe is geboren Irakees en begeleidt het Drentse transport in augustus. Hij vertrekt woensdag naar Irak om poolshoogte te nemen. Als het te gevaarlijk is wordt het transport uitgesteld.

25 juni 2003 ASSEN - Provinciale Staten gaan akkoord met het uittrekken van 78.000 euro voor het hulptransport naar Irak.
Toch bestaat bij diverse statenfracties het gevoel dat de steun aan Irak wel heel ad hoc en vanuit emoties tot stand is gekomen. Ook gedeputeerde Haarsma was het daar eigenlijk wel mee eens. Ze wees als voorbeeld op de enorme hongersnood in Ethiopië en heeft dus zelf ook gemengde gevoelens bij deze actie. Vooral de VVD toonde zich woensdag in de statenvergadering kritisch. Fractievoorzitter Dohle vindt het uittrekken van geld voor een Drents transport naar Irak geen taak voor de provincie.

24 juni 2003 ASSEN - De provincie betaalt de kosten van een Drents transport van hulpgoederen naar Irak.
Gedeputeerde Staten hebben dinsdag 78.000 euro beschikbaar gesteld. De stichting 'Drenthe helpt Irak' stuurt op 4 augustus drie vrachtwagens vol hulpgoederen naar de provincie Al-Qadisijay in Zuid-Irak. De waarde van de ingezamelde hulpgoederen ligt rond de 350.000 euro. Het gaat voornamelijk om hoogwaardige medische apparatuur, schoolmeubilair en voedselpakketten. Verschillende hulporganisaties uit Nederland en andere Europese landen hebben aan de hulpactie bijgedragen. Provinciale Staten hadden al eerder aangegeven Irak te willen helpen.

12 juni 2003 ASSEN - De actiegroep "Drenthe helpt Irak" heeft meer geld nodig om af te reizen naar Irak.
De groep heeft inmiddels 400.000 euro aan hulpgoederen bij elkaar, maar wacht nog op een financiële bijdrage van de provincie. De actiegroep heeft ruim 75.000 euro gevraagd voor onder meer de transportkosten naar Irak. De Provincie heeft in april in principe 100.000 euro toegezegd. Statenlid Langenkamp van de actiegroep hoopt dat de Provincie volgende week duidelijkheid geeft over het bedrag. De actiegroep wil op 4 augustus vertrekken naar Irak.

26 april 2003 ASSEN - Het actiecomité Drenthe helpt Irak heeft alle Drentse gemeenten aangeschreven om geld te geven.
Provinciale Staten hebben afgelopen week al besloten om honderdduizend euro voor noodhulp aan Irak te geven. Maar statenlid Langenkamp van het actiecomité wil dat ook de gemeenten een duit in het zakje doen. Langenkamp stelt voor dat een gemeente bijvoorbeeld een school in Irak adopteert, zodat direct duidelijk is wat er met het geld wordt gedaan.

23 april 2003 ASSEN - De Stichting Moskee Alhussein Noord-Nederland in Assen wil hulpacties op touw zetten voor het door de oorlog getroffen Irak.Vijftien in de noordelijke provincies woonachtige Irakezen willen binnenkort naar hun vaderland om de ergste nood onder hun landgenoten daar te lenigen.
De Irakezen willen geld en goederen inzamelen en die zelf naar Irak brengen. Het gaat dan vooral om medische apparatuur. Provinciale staten geven 100.000 euro voor noodhulp aan Irak. Ondanks dat de VVD dit geen taak van de provincie vindt, en niet zeker is dat het geld juist wordt besteed. De PvdA wil wel dat achteraf duidelijk wordt gemaakt wat er met het geld is gebeurd.

10 april 2003 ASSEN - De Iraakse Vereniging in Drenthe wil samen met de kerken in Drenthe een hulpactie opzetten om Irakese landgenoten te helpen met medicijnen en spullen.
Het idee werd woensdagavond geboren, nadat bekend werd dat het regime van Saddam Hoessein is gevallen. Voorzitter Alwasity van de Iraakse Vereniging zou graag zien dat binnenkort enkele vrachtwagens vol spullen uit Drenthe naar Irak rijden.

TOP


Speciale vergunningen en visa voor de landen die worden getransiteerd na het normale Oost Europa:

TURKIJE:
Visa voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren op het Turkse Consulaat in Deventer worden aangevraagd en worden in het paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum haalt, u wilt immers ook weer terug. Voor humanitaire projecten zijn visa soms gratis.
Een Wegtransportvergunning voor uw vrachtwagen kunt u aanvragen bij de NIWO in Rijswijk, denk erom dat u een transit vergunning aanvraagt (er zijn namelijk in Turkije 2 soorten vergunningen; bestemming en transit vergunningen).
Een “Humanitaire vergunning” moet ruim (minimaal 8 weken) van te voren worden aangevraagd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in Ankara, zonder deze vergunning komt u Turkije NIET in. Voor deze vergunning is een positief advies van de Nederlandse Ambassade in Ankara nodig.
Het TIR-carnet is geldig in Turkije.
Groene kaart is normaal geldig in Turkije

SYRIË:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren op de Syrische Ambassade in Brussel worden aangevraagd en worden in het paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum haalt, u wilt immers ook weer terug. (Aan de grens een visum kopen kan ook maar dit is redelijk gecompliceerd en soms lukt dit niet, het is dus beter dit van te voren te regelen).
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Syrië en Nederland, een wegtransport vergunning kan dan van te voren ook niet worden aangevraagd. Om toch zonder problemen Syrië te kunnen transiteren moeten alle transport documenten van te voren door de Syrische Ambassade in Brussel worden “gelegaliseerd”.
Syrië is een konvooiland, dit betekent dat er alleen in konvooi kan worden gereden, van de binnenkomende grens naar de centrale konvooi verzamelplaats Homs en vanaf Homs naar de uitgaande grens. Tijdens deze konvooirit worden uw documenten “bewaakt”door de begeleidende politie (op deze manier gaat u er niet vandoor).
Het TIR-carnet is geldig in Syrië.
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Syrië, echter u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.

JORDANIË:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) kunnen redelijk eenvoudig aan de grens worden verkregen.
Er is een redelijk liberale en bilaterale wegvervoer overeenkomst tussen Nederland en Jordanië, deze stamt uit 1978, er zijn echter nooit geen vergunningen uitgewisseld, een wegtransport vergunning kan dan van te voren ook niet worden aangevraagd.
Omdat Jordanië
het laatste TIR-land in de reeks is wordt hier bij binnenkomst het TIR-carnet al aangezuiverd.
Voor Jordanië is dan ook een lokaal transit document nodig, op de grens Jabir adviseren wij u om Mohammed op te zoeken.
Denk erom dat het centrum van Amman verboden is voor vrachtwagens, een uitje in deze stad is alleen mogelijk als u de vrachtwagen parkeert op ëën van de grote douane parkings aan de rand van de stad.
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Jordanië, echter u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.

SAUDI ARABIE:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren op de Saudische Ambassade in Den Haag worden aangevraagd en worden in het paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum aanvraagt, u wilt immers ook weer terug. Deze procedure duurt normaal gesproken minimaal 4 weken.
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Saudi Arabië en Nederland, een wegtransport vergunning kan van te voren dan ook niet worden aangevraagd.
De grens controles zijn uitermate streng, alles wordt gecontroleerd, soms worden brandstoftanks open gezaagd, opleggers gestript of banden gedemonteerd, aan de koppeltafel van de trekker worden ogen gelast om douane verzegeling mogelijk te maken.
Er moet aan de grens een transit vergunning worden gekocht waarna op de voor en achterkant van de truck een Arabisch transit bord wordt gemonteerd, de nummers op dit bord corresponderen met de vergunning en mogen niet worden verwisseld (het bord wordt douane technisch verzegeld).


Saudi Arabië is Geen TIR-land en dus is er een lokaal transit document nodig.
In Saudi Arabië zijn veel fraaie en veilige parkings, verder is bij de goed uitgeruste tankstations met shops en restaurants erg veel te krijgen.
Pas op voor loslopende kamelen!
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Saudi-Arabië, echter u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.

KOEWEIT:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren op de Koeweitse Ambassade in Den Haag worden aangevraagd, het visum bestaat uit 2 voor ons onleesbare A4-tjes waar volgens de medewerkster op de Ambassade op staat dat het een transit visum is voor de periode van 6 maanden. Deze procedure duurt normaal gesproken minimaal 4 weken.  Voor humanitaire projecten zijn visa soms gratis.
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Koeweit en Nederland, een wegtransport vergunning kan van te voren dan ook niet worden aangevraagd.
Koeweit is Geen TIR-land en dus is er een lokaal transit document nodig.
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Koeweit, echter u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.

GRENS PASSAGE KOEWEIT-IRAK:
Van essentieel belang is dat uw transport van te voren is aangemeld bij de UNJLC (United Nations Joint Logistic Centre) deze zorgen voor een toestemming om de grens te mogen passeren met hulpgoederen. Verder adviseren wij om NOOIT te gaan rijden als er geen konvooi begeleiding is geregeld, rijden zonder konvooi begeleiding is op z’n minst vragen om problemen maar betekend praktisch gewoon pure zelfmoord.

IRAK:
Er is geen visa regeling voor Irak omdat er geen autoriteit is die dit regelt, dankzij de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij zo doorrijden.
Er is geen wegvervoer overeenkomst met Irak, er zijn dan ook geen vergunningen, dankzij de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij zo doorrijden.
Er is geen douane autoriteit in Irak, documenten worden dan ook niet gemaakt, naast de aanmelding via de UNJLC  en de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij zo doorrijden.
De groene kaart is niet geldig in Irak, U rijdt dus volledig voor eigen rekening en risico of u moet verzekerd zijn bij TVM,  TVM verzekerd niet iedereen die naar Irak wil rijden maar overtuigd zich eerst van de professionaliteit van het georganiseerde transport en de uitvoerder (transporteur) van dit transport.

TOP


Import en douane regels voor hulpgoederen in Irak
Wat kan absoluut NIET in verband met de landen die worden getransiteerd :

1.         Geen vlees en vleeshoudende producten
2.         Geen
zuivel en melkhoudende producten
3.         Geen vis en vishoudende producten
4.         Geen
voeding waarbij bij de houdbaarheid een vraagteken kan worden gezet, bijv. 03-08 kan niet meer  vervoerd worden in augustus 2003. In het algemeen kan gesteld worden dat voeding nog minstens 6 maanden na import houdbaar moet zijn.
5.         Geen
2de hands koelkasten/vrieskisten dit i.v.m. de zeer strenge wetten op het vervoer en de uitvoer van afvalstoffen in samenhang met de CFK regels in Nederland en de Europese unie.
6.         Geen Aardappelen (consumptie en poot), Rijst, Zaaigoed en melkpoeder

Verder kan bijna alles zonder problemen worden ingevoerd onder de volgende hoofdvoorwaarde:

Het criterium is dat de goederen onder geen enkele voorwaarde gebruikt mogen worden voor commerciële projecten of anderszins tot winst of verrijking mogen lijden

Door het ontbreken van douane faciliteiten is inklaring niet mogelijk, wij doen het als volgt:
Een service zoals Fundatia Martha in Roemenië is in Irak niet mogelijk, uw ontvanger zou zelf de inklaring moeten verzorgen maar door het ontbreken van douane faciliteiten kan dit niet. Bij de door ons verzorgde transporten heeft in alle gevallen het Nederlandse leger in Irak de zogenaamde proces verbalen van lossing verzorgt zodat bij terugkomst in Koeweit een officieel geaccepteerd ontvangst document kan worden getoond.

Heeft u belangstelling voor een transport (deellading of volle vracht) of wilt u andere informatie ?

Vul voor een vrijblijvende offerte  ons Informatieformulier in!

TOP


DE GESCHIEDENIS:
Irak
voor Saddam:

Men zou het niet zeggen als men Saddams wrede dictatuur onder de loep legt, maar Mesopotamië ('het land tussen de rivieren', nl. de Tigris en de Eufraat) is een bakermat van beschavingen: de Soemeriërs hadden er in de veertigste eeuw voor Christus al een hoogstaande beschaving opgebouwd. Daarna beheersten de Babyloniërs en de Assyriërs vanuit o.a. het legendarische Babel of Babylon de omgeving van het Midden-Oosten. In de 6de eeuw voor Christus was het vruchtbare Mesopotamië een deel van het Perzische rijk, dat veroverd werd door
Alex ander de Grote en zo onder Griekse invloedssfeer kwam.
Bezield door de profeet Mohammed veroveren de Arabieren in de 7de eeuw na Christus grote gebieden: zo volgden de Abbasiden de Sassaniden op als heersers van het gebied. Bagdad wordt gesticht door kalief Al Mansoer en wordt de hoofdstad van een fabelachtige, commerciële en culturele metropool. Mongoolse invallen in de 13de eeuw maakten hier een eind aan. Na enkele duisere eeuwen veroveren uiteindelijk de Turken in de 17de eeuw de zeggenschap over het gebied.

Tijdens WO I kwam Mesopotamië, toen nog steeds een deel van het Ottomaanse rijk, onder Westerse invloedssfeer: in 1917 veroveren de Britten Bagdad; na de vredesconferentie van 1919 worden de Ottomaans-Irakese staten Mosoel, Bagdad en Basra door de overwinnaars samengevormd tot Irak, een Brits mandaatgebied. In San Remo in 1920, waar een voorlopig bestuur gevormd wordt, wordt de toekomst van Irak uitgetekend: een koninkrijk onder Arabisch bestuur, maar onder de supervisie van een Brits zaakgelastigde. In augustus 1921 wordt Faisal (1885), zoon van de koning van Hijaz (een Arabisch koninkrijk rond Mekka, dat in '32 opgaat in Saoedi-Arabië), in een volksraadpleging gekozen tot koning van Irak. Pas in 1932 verkrijgt Irak zijn onafhankelijkheid.
Koning Faisal wordt na zijn dood in 1933 opgevolgd door Ghazi (1912). Die vormt in 1936 een alliantie met andere Arabische staten. Hij verongelukt echter in zijn sportwagen in 1939, zodat het land tijdens WO II door pro-Britse regenten geregeerd wordt, tot Ghazi's zoon Faisal meerderjarig is. Een militaire revolte in 1941 wordt door de Britten onderdrukt. Voor de rest van de oorlog is Irak een Westers steunpunt in de regio. In 1948 is Irak door z'n alliantie met Transjordanië betrokken bij de oorlog omtrent de vorming van de staat Israël.

In 1953 is Faisal 18 en wordt hij koning. Het groeiende ongenoegen onder de Arabieren over de Westerse koers van het land maakt het regeren koning Faisal II steeds moeilijker. Op 14 juli 1958 leidt generaal Karim Kassem een militaire coup. Zowel de premier als koning Faisal worden gedood en de republiek wordt uitgeroepen.

 

Irak tijdens Saddam: “leider, broeder en kameraad”

De politieke partij achter de nieuwe machthebbers is de Iraakse tak van de nationalistische 'Arabische Ba'th Socialistische Partij'. Aangesloten bij de Ba'th-partij is ook ene Saddam Hoessein, geboren op 28 april 1937 in Awja, bij Tikrit, in een boerenfamilie zonder land. Terwijl de revolutionairen elkaar op bloedige wijze aflossen aan de top, raakt hij in 1959 gewond bij het mislukte complot tegen premier Abdoel Karim Qassim en moet hij naar Egypte vluchten. In 1960 wordt hij bij verstek ter dood veroordeeld. Als Ba'th in 1963 erin slaagt Qassim te verdrijven, keert Saddam terug in de veiligheidsdienst van de partij.
Ba'th wordt in 1964 echter alweer op zijn beurt verdreven en Saddam vliegt in de gevangenis. Hij ontsnapt echter in '67 en neemt deel aan de nieuwe Ba'th-coup in 1968. terwijl zijn neef Ahmed Hassan Bakr president wordt, houdt Saddam de echte touwtjes in handen als voorzitter van de Revolutionaire Raad. Het land bloeit open als de olierijkdom aangesproken wordt (in '72 worden westerse oliebedrijven genationaliseerd). In juli 1979 schuift sterke man Saddam, volop gesteund door de CIA, zijn neef opzij en 'zuivert' hij de legertop.
In 1980 valt Irak buurland Iran aan, met wie het al jaren overhoop ligt over enige grenskwesties (met rijke olievelden) en dat ook pas een (islamitische) revolutie achter de rug heeft. Zo wordt Saddam de beste maatjes met de VS, die flink overhoop liggen met de islamitische machthebbers van Iran. De huidige Amerikaanse minister van defensie Rumsfeld was in 1983 in Bagdad om Saddam - hoewel Washington wist dat Saddam gifgas inzette tegen Koerden en Iraanse troepen - satellietinfo, clusterbommen en grondstoffen voor biologische wapens te leveren. De westerse wapensteun doet de oorlog 8 jaar aanhouden en kost 1,5 miljoen mensenlevens.
Saddam kan echter op eerste tegenkanting rekenen bij de publieke westerse opinie als hij Irakese Koerden vergast (die al in 1961 in opstand waren gekomen, gesteund worden vanuit Iran en in 1977 enige autonomie bekomen hadden). Hij heeft het helemaal verkorven als Irak in augustus 1990 het buurlandje en oliestaatje Koeweit inneemt. In januari 1991 verdrijft een internationale coalitie o.l.v. de Amerikaanse generaals Schwarzkopf en Powell tijdens operatie 'Desert Storm' de Irakezen uit Koeweit. President George Bush (de vader van George W.) laat echter na Saddam uit het zadel te wippen, maar laat de Koerden in het noorden en de sji'ieten in het zuiden - die in de nasleep van de Golfoorlog in opstand komen tegen het regime - hun eigen boontjes doppen. De Koerden bekomen een feitelijke onafhankelijkheid, maar de zuidelijke opstand wordt bloedig neergeslagen door Saddams troepen. De VN stellen gedemilitariseerde en no-fly zones in ten noorden en zuiden van Bagdad en leggen Irak de vernietiging van z'n biologische en chemische wapens op. De economische boycot van Irak blijft behouden.

Irak na Saddam:

Amerikaans interim-bestuur:
Al maandenlang wordt achter de schermen de Irakese oppositie (die grotendeels in het buitenland verblijft) gepolst naar de mogelijkheden voor een regime-wissel. De oppositie blijft ondanks een stroom Amerikaanse dollars en het uitzicht op de macht verdeeld. Een sterke en betrouwbare leider steekt er ook niet bovenuit. Zo wordt Ahmed Chalabi wel eens genoemd (vooral in kringen van vice-president Cheney), maar de sji'ietische voorman van het 'Iraaks Nationaal Congres' heeft een kwalijke reputatie (hij werd in Jordanië gezocht voor oplichting) en nauwelijks aanhang in Irak.
De Amerikanen vrezen dat, zoals in Afghanistan, na Saddam een periode van vergelding en rivaliteit aanbreekt. Ook de Koerden in het noorden, die onder Saddam feitelijke autonomie genoten, zijn bang voor de toekomst en voor de bemoeiienis van VS-medestander Turkije. Allicht daarom wordt Irak onmiddellijk na de oorlog - misschien voor vele jaren - bestuurd worden door een Amerikaans militair bestuur. Ondertussen kunnen de oppositieleiders proeven van de macht in ruil voor gunstige oliecontracten met Amerikaanse olieconcerns.
De Amerikaanse ex-generaal
Jay Garner neemt voorlopig het bestuur van Irak op zich, bijgestaan door getrouwen van de Bush-regering die de verschillende districten van Irak voor zich nemen. Binnen afzienbare tijd (een half jaar? twee weken, volgens de Britse generaal Tim Cross?) wordt het bestuur overgedragen aan een Iraakse Interim Autoriteit die op haar beurt het pad moet effenen naar een zelfstandig en democratisch bestuur. Garner start eind april overleg met Iraakse leiders om een interim-regering op poten te zetten.

Versplinterd Irak:
De kwestie is dus hoe die Iraakse Interim Autoriteit moet worden samengesteld. Na 35 jaar Saddam-regime is er geen politieke activiteit meer in Irak. En wie - vervolgd door Baath - naar het buitenland is gevlucht en daar tientallen jaren lang verbleef, mist een machtsbasis in Irak. Waar dus de politici vandaan moeten komen om Irak te besturen, is niet duidelijk.
Overigens is ook nog niet klaar hoe de verschillende bevolkingsgroepen vertegenwoordigd moeten zijn in een democratisch Irak, al zijn ze (vooralsnog) wel allemaal bereid samen verder te gaan in een verenigd Irak. "Er bestaan geen Irakezen, maar alleen dolende bevolkingsgroepen, verstoken van elk nationaal gevoel. Irakezen zijn niet alleen verdeeld, maar ook vol boze bedoelingen, vatbaar voor anarchie en altijd klaar om hun regering onderuit te halen." Zo sprak in 1933 de eerste, door de Britten benoemde Irakese koning Faisal. Zoals de moderne geschiedenis van Irak leert, is het land een koloniaal samenraapsel van regio's na de val van het Ottomaanse rijk. 'Verenigd' in Irak zijn 20% Koerden, 20% soennitische Arabieren, ruim 50% sji'ietische Arabieren en wat Turkmenen en Assyrische, Chaldeese en Armeense christenen. Ook andere landen in de regio (zoals Syrië, Libanon...) zijn gelijkaardige etnische lappendekens en kenden eerder bloedige burgeroorlogen. Slechts een harde hand (zoals van Assad en Saddam) hield de tegenstellingen in bedwang.
Vrije verkiezingen brengen ongetwijfeld de sji'ieten aan de macht, die hen door de a-religieuze soenniet Saddam ontzegd werd. Te vrezen valt dat mogelijk radicale elementen hierbij naar boven zouden komen. Alleszins zou een sji'ietisch Irak toenadering zoeken tot de geloofsbroeders in Iran. Wat de VS zeker niet zou zinnen. Al kort na de val van Bagdad komen sji'ieten massaal op straat (onder meer om naar het graf van de kleinzoon van Mohammed in Kerbela te trekken) in anti-Amerikaanse manifestaties. In de Iraakse steden met een sji'ietische meerderheid hebben nu vooral de mollahs het voor het zeggen.
De Koerden, die een grote rol speelden in de val van Saddam in Noord-Irak, zijn niet van plan hun sinds de Golfoorlog veroverde autonomie prijs te geven. Zij hebben alle reden om de VS hierin te wantrouwen: in de jaren '70, wanneer Saddam de olie-ontginning nationaliseerde, moedigden de VS hen aan in opstand te komen, maar ze werden in de steek gelaten toen Saddam Iran aanviel in 1980. Ook na de Golfoorlog in 1991 stak Amerika - behalve een vliegverbod - geen vinger uit toen Saddam de Koerdische opstandelingen aanpakte. De door interne strijd geplaagde Koerden worden nu aangezet een officieel centraal bestuur te erkennen vanuit Bagdad: een moeilijke situatie.
En dan zijn er nog de stammen en clans: Irak telt o'n 150 stammen, verdeeld in 2.000 clans. Tijdens de modernisering van Irak werd hun traditionele macht aan banden gelegd, maar na de Golfoorlog zocht Saddam weer hun steun door hen regionale autoriteit te geven. Saddam zette zelfs nieuwe stammen op poten, waarvan de leiders allerlei privileges kregen. Wat aangeeft dat de stamleiders te koop zijn. Voorafgaand aan de oorlog zijn de stammen al benaderd. Amerika en het Verenigd Koninkrijk hebben de stammen nodig voor de orde te bewaren in het landelijke Irak, maar kunnen zij daarbij de gangbare feodale praktijken (eigen rechtspraak, met eremoorden, bloedgeld etc. en feitelijke wetteloosheid en vrijbuiterij) blijven toelaten?

Hoofdrolspelers:
Allicht zal een hoofdrol weggelegd zijn voor oppositieleiders in ballingschap:

• Amerikaans buitenlandminister en Golfoorlog-veteraan Colin Powell is niet zoals vice-president Cheney een voorstander van Ahmed Chalabi, sji'ietische voorman van het Iraaks Nationaal Congres (INC). Dat werd in 1992 opgericht als overkoepelend orgaan van de Iraakse oppositiegroepen in ballingschap, maar de voormalige bankier en wiskundedocent
Chalabi, die op zijn 12de samen met zijn ouders Irak ontvluchtte, heeft geen aanhang in Irak en deugt eigenlijk niet: hij is in Jordanië in 1992 bij verstek veroordeeld voor een bankoplichting, maar onder Amerikaanse druk is die veroordeling teniet gedaan. Chalabi beweert dat die zaak een valstrik was van Saddam. Hoewel hij terug in Irak zou zijn, blijft hij weg van de eerste bijeenkomst van een oppositieconventie in Nasiriyah midden april.

• Ook afwezig op de bijeenkomst in Nasiriyah is ayatollah Sayed Mohammed Bakir al-Hakim: leider van de gewapende Hoge Raad van de Islamitische Revolutie in Irak (SCIRI). Wegens zijn banden met Iran (waar de sji'ietische SCIRI gevestigd is) draagt hij ook niet echt de voorkeur van de Amerikanen weg. De radicale sji'ieten vinden de huidige gang van zaken een terugkeer naar het kolonialisme. Op 11 mei keert hij terug uit ballingschap in Iran.

• Andere geestelijken in Najaf: groot-ayatollah Ali Sistani, de belangrijkste geestelijke leider van de Iraakse sji'ieten, wordt door jonge, radicale moslims geroyeerd omdat hij zich meer met religie dan met politiek bezighoudt. Zo'n jonge havik is o.a. Muqtada al-Sadr (zoon van groot-ayatollah Mohammed Baqir al-Sadr, in 1980 geëxecuteerd, en de vermoedelijke moordenaar van ayatollah Abdoel Majid al-Khoeï, die na zijn terugkeer uit ballingschap in Londen op 10 april werd doodgestoken in de Ali-moskee). Hardliner sjeik Abbas al-Rabiai vertegenwoordigt de 'Hawza al-Ilmiya', de theologische hogeschool in Najaf.

• En dan zijn er nog de bekeerde voormalige Saddam-medestanders, die nog aanhang hebben in het land. Onder hen Najib Salhi, ex-brigadegeneraal, gedeserteerd in 1995, leidt vanuit Virginia de Beweging van Vrije Officieren. De Salhi-clan heeft zowel soennitische als sji'ietische leden: daarom is Salhi een aantrekkelijke kandidaat voor het leiderschap.
Nog meer uitgeweken generaals met politieke ambitie: Fawzi al-Chamari (in ballingschap in de VS) en Nizar al-Khazraji (voormalig chef-staf; voor Irakezen een held uit de oorlog met Iran, maar mogelijk onbruikbaar door zijn rol in de oorlog tegen de Koerden).

• In Afghanistan werd de verdreven koning terug binnengehaald, als symbool voor de eenheid van het land. Misschien is er in Irak ook een rol weggelegd voor Sharif Ali bin al-Hussein, troonovolger en verre neef van Faisal II, de laatste Iraakse koning (vermoord in 1958). De troonpretendent/bankier verliet het land als peuter, groeide op in Beiroet en leeft in Londen. Hij leidt er een beweging voor een constitutionele monarchie naar Brits model.

Een nieuw bestuur:
Na de val van het (verdwenen) regime wordt op 15 april voor het eerst gezamenlijk overleg gepleegd door de oppositie, in Nasiriyah. Daar wordt gezegd dat een democratisch Irak bij voorkeur een federatie moet worden. De bevolking mag zich daarover in een referendum uitspreken. Die bevolking spreekt zich in betogingen uit tegen de Amerikaanse aanwezigheid (in Nasiriyah, geleid door radicale sji'ietische geestelijken) en het gebrek aan optreden tegen de plunderingen (Bagdad).
Premier Blair wil dat in Irak binnen enkele weken na het einde van de militaire campagne een breed interim-bestuur is opgezet. Vrije verkiezingen zouden dan binnen een jaar daarna kunnen plaatsvinden.
De Europese Unie vindt eensluidend dat de VN een grote rol moeten spelen in het nieuwe Iraakse voorlopige bestuur, maar president Bush is daar niet voor te vinden. Hij wil wel dat de VN de economische boycot tegen Irak, ingesteld na de invasie in Koeweit in 1990, opheffen. Bush wil ook niet dat de VN-wapeninspecteurs opnieuw in Irak mee naar massavernietigingswapens komen zoeken. Terwijl de Amerikaanse stoottroepen Irak verlaten, zegt Rumsfeld dat de VS niet van plan zijn langer te blijven dan nodig. Geruchten over permanente bases in Irak ontkent hij: Amerika wil niet aanwezig blijven in de regio, zegt Rumsfeld, we zijn geen imperialisten.
Op 15 mei is Umm Qasr (destijds de eerste door de coalitietroepen veroverde Iraakse stad) de eerste stad die een nieuw burgerbestuur krijgt. De Britten dragen officieel het bestuur van de stad over.

'Bende van negen'
Begin mei maakt Garner de eerste leden van de interim-regering bekend. De Koerden, sji'ieten en de tegen Saddam gerichte soennieten zijn de eersten om hun vertegenwoordiger aan te duiden voor de 'bende van 9'. Christenen en royalisten zijn voorlopig nog niet afgevaardigd:
Abdel Aziz al-Hakim vertegenwoordigt de ayatollah's: deze broer van Mohammad Bakir al-Hakim, de ruim 20 jaar in Iran verblijvende leider van de Hoge Raad voor de Islamitische Revolutie in Irak (SCIRI), de belangrijkste vertegenwoordiging van de sji'ietische meerderheid. SCIRI pleit voor een democratie met uitgebreide culturele, politieke en religieuze rechten. Mohammed al-Hakim stelt de Amerikanen gerust bij zijn terugkeer in Basra: hij spreekt zich uit tegen religieus extremisme en pleit voor een modern islamitisch regime.
Massoed Barzani vertegenwoordigt de Democratische Partij Koerdistan (KDP), die al sinds 1946 ijvert voor een autonome Koerdische staat. Niet voor een onafhankelijke staat, maar binnen een federaal Irak waarin hun rechten gegarandeerd zijn. Massoed is de zoon van Moestafa Barzani, die al in de jaren '60 en '70 in opstand kwam tegen Bagdad. Idris en Massoed Barzani konden dankzij de oorlog tussen Irak en Iran en de eerste Golfoorlog een feitelijk onafhankelijke Koerdische staat bekomen, al werkte Massoed in '96 nog met Saddam samen om zijn linkse Koerdische rivaal Jalal Talabani (Patriottische Unie van Koerdistan of PUK) uit te schakelen. Talabini's PUK is vandaag, na een toenadering tot de KDP, weer vertegenwoordigd in het Koeridische parlement, en is radicaler wat Koerdische autonomie betreft.
Ayad Allawi is leider van het Iraaks Nationaal Akkoord (INA). Deze groepering werd na de Iraakse inval in Koeweit gevormd door voormalige topfiguren (ministers, diplomaten, professoren en topambtenaren) van het regime. Het INA staat voor een modern, Westers geïnspireerde, maar Arabisch getinte democratie, met een cruciale rol voor de vrije meningsuiting.
Ahmed Chalabi is de favoriet van Cheney om Saddam op te volgen. De in het Westen verblijvende leider van het Iraaks Nationaal Congres, de koepel van de belangrijkste Iraakse verzetsorganisaties, waaronder INA, KDP, PUK en SCIRI, zag de meeste van deze organisaties tegen zich keren toen hij te hoog van de toren begon te blazen en ontmaskerd werd als fraudeur.
Chalabi heeft nagenoeg geen achterban in Irak.

TOP