Algemene landen informatie
ongeveer
24 miljoen inwoners oppervlak
434.000 square km´s
75-80% Arabieren, 15-20%
Koerden 5% Turkomanen, Assyriërs of
anderen
97% is Moslim (waarvan 65% Sjiieten en 35% Soennieten), 3% Christenen
Taal: Arabisch, diverse Koerdische en Sjiietische en locale talen
provincie
kaart Irak gedetailleerde
kaart Irak interactieve
kaart van Irak
1923
1958
1963
1991
De voorbereiding
Het
Nederlandse leger en de Nederlandse ambassades in het Midden Oosten
De Bestemming
De lading
Belettering van de opleggers
Het laden
Het vertrek
De diplomatieke meningen
Het transport
Actueel
De pers (Dagblad van het noorden, Friesch Dagblad & ANP)
De pers (RTV Drenthe)
Speciale
vergunningen en visa voor de landen die worden getransiteerd na het normale Oost
Europa:
Import- en douane
regels voor het importeren van hulpgoederen in Irak
Geschiedenis van Irak
DE
VOORBEREIDING
VIDOTRANS-HTG
is in samenwerking met de NGO
“Stichting Drenthe helpt Irak” en de Iraakse vereniging Drenthe
begonnen met de voorbereiding voor een hulpgoederen konvooi naar Irak. Er is al
veel voorwerk verricht zodat de plannen nu concreet kunnen worden omgezet in
bestemmingen, lading specificatie en transportplanning.
De
Schotse hulporganisatie Blytswood
Care
en de Zwitserse hulporganisatie Diaconia
participeren in de vorm van goederen en geld, het gaat hierbij om een grote
hoeveelheid medische materialen in de vorm van ziekenhuisbedden, medicijnen,
couveuses, sterilisatie apparatuur en anesthesie apparatuur. De actie is
hierdoor als de spreekwoordelijke olie vlek uitgebreid.
Op 25 juli zijn 2 volume combinaties met totaal 200 cbm. Medische materialen van
het Schotse Evanton (25 km boven Inverness in Noord-Schotland) en Glasgow naar
Steenwijk vervoerd, gelost en gesorteerd in de loods van VIDOTRANS-HTG
Op 29 juli zijn in Drenthe, Friesland en Noord-Brabant nog een grote hoeveelheid
medische materialen opgehaald.
Op 30 juli wordt begonnen met het laden van de volume opleggers in Steenwijk en
zullen de voedselpakketten worden samengesteld.
Zaterdagavond 2 augustus rond 22:00 uur waren de opleggers geladen op enkele
nagekomen materialen na die maandag nog werden toegevoegd.
Maandag 4 augustus om 11:00 uur vertrok het konvooi onder grote belangstelling
van de pers, lokale bevolking en enkele tientallen Irakezen uit Assen e.o.
Vanaf Assen reden de trucks eerst weer langs Steenwijk om de privé spullen van
de chauffeurs, de reserve onderdelen en proviand in te laden.
Ook konden de chauffeurs hier in alle rust (zonder pers) afscheid nemen van hun
familieleden.
Na het opmaken van alle douane documenten kon men dan werkelijk vertrekken voor
de lange reis.
We houden u via de “waar bevind
zich het konvooi naar Irak pagina” op de hoogte.
HET
NEDERLANDSE LEGER EN DE NEDERLANDSE AMBASSADES IN HET MIDDEN OOSTEN
Er
is veel te doen geweest over de rol van het Nederlandse leger en het
ministerie van Buitenlandse ZAken tijdens deze (bijna militair voorbereide)
operatie, wordt er nu wel of niet beveiligd?, wie is er verantwoordelijk?,
vervullen ze een rol bij het uitdelen van de goederen en wat gebeurt er daarna?.
Inmiddels
heeft een ieder de foto’s kunnen zien, er is wel degelijk beveiligd en de
veiligheid van de mensen en het materieel is geen moment in het geding geweest,
vanaf het moment dat het konvooi de Turkse grens overstak en Syrië binnenreed
is het continue gemonitoord door het leger, alle Nederlandse ambassades in het
gebied zijn continue van de juiste en up to date informatie voorzien en
iedereen wist waar het konvooi zich bevond.
Defensie
heeft zich in een ANP-persbericht d.d. 30 augustus (zie verderop op deze
pagina) zeer lovend uitgelaten over het door de Stichting Drenthe helpt Irak
ontplooide initiatief, “dit is voor herhaling vatbaar” was de strekking
van het verhaal!
Het Nederlandse leger heeft actief geholpen bij het lossen van de hulpgoederen
(zie hiervoor onze foto pagina).
Meer
informatie over het detachement dat actief is in Irak kunt u vinden op www.nldetirak.nl
Einddoel
is de zuidelijk provincies Al-Qadisiyah en Al-Muthanna in Mesopotamia of wel het
“tweestromenland”.
Hier zullen in de provincie hoofdstad Ad-Diwaniyah (443.000 inwoners) een
aantal scholen en het Aldiwaniyah en Aljomhoria ziekenhuis worden gesteund.
Ad-Diwaniyah ligt ongeveer 75 mijl ten zuiden van Baghdad ingesloten tussen de
Eufraat en de Tigris.
In de provincie Al-Muthanna zal het ziekenhuis in de stad As-Samawah, nog 40
mijl zuidelijker worden bezocht, in deze stad heeft het Nederlandse leger zijn
tenten opgeslagen.
nog
75 mijl
We houden u via deze site op de
hoogte van alle actuele ontwikkelingen, nieuwtjes of andere wetenswaardigheden,
kom
geregeld terug voor een update !
DE LADING:
Zoals uit de
bestemming al blijkt zal het hulptransport een medisch en een educatief karakter
hebben, betekend dat er zowel medisch als educatief materiaal vervoert zal gaan
worden, de verdeling zal ongeveer als volgt zijn:
voor 75% bestaan uit medische
materialen, ziekenhuisbedden, medicijnen, verband middelen en 3 zogenaamde emergency
health kits (per kit medische basis hulp voor 10.000 personen voor de duur
van 3 maanden),
voor 10% bestaan uit educatie
materiaal, school meubilair, school borden, schrijfmateriaal, schriften en
computers,
en voor 15% bestaan uit kleding en
voedsel pakketten.
BELLETERING
VAN DE OPLEGGERS:
Om voor de locale
bevolking duidelijk te maken dat het om een hulpkonvooi gaat zijn de zijkanten
van de opleggers voorzien van de Irakees-Arabische tekst “Humanitaire
hulp voor het Irakese volk”, om de herkenbaarheid van boven duidelijk te
maken (vliegtuigen en satellieten) zijnop het dak van de opleggers grote rode
kruizen aangebracht.
HET
LADEN:
Het
laden van de 3 x 100 cbm volume combinaties heeft ruim 4 dagen in beslag genomen,
elk gaatje is gevuld, dure lucht vervoeren is zonde vooral als de af te leggen
afstand maar liefst bijna 7000 km is.
Onder grote belangstelling vertrok 4 augustus het transport vanuit Assen. Er was veel pers aanwezig, enkele honderden toeschouwers waaronder tientallen Irakezen.
DE
DIPLOMATIEKE MENINGEN:
Dat ondanks dat
het Nederlandse Ministerie van BUitenlandse ZAken een negatief reisadvies heeft
afgegeven het hulptransport naar Irak toch gewoon doorgaat lijkt misschien raar,
roekeloos, naïef of erg onverstandig maar dat is het niet.
Negatieve reisadviezen worden door diplomatieke missies (ambassades) altijd
afgegeven voor landen waar een crisis situatie heerst en zijn bedoeld voor
goedbedoelde toeristen of mensen die op de bonnefooi ergens naar toe zouden
willen reizen.
Als een professionele hulpgoederen vervoerder als
VIDOTRANS-HTG zich
daar in het verleden iets van zou hebben aangetrokken dan zouden er door ons
nooit hulpgoederen vervoerd zijn naar Albanië, Kosovo, Sarajevo, Belgrado,
Zuid-Ossetië en andere crisis gebieden, dat neemt niet weg dat voor en tijdens
elke reis naar dergelijke gebieden continu veiligheid analyses worden gemaakt op
bases waarvan wordt beslist tot het uitstellen, aanpassen of afbreken van een
operatie.
Een onderdeel van de
voorbereidingen is dat er donderdag 31 juli 2003 uitgebreid overleg heeft
plaatsgehad op het ministerie van defensie in Den Haag met de verantwoordelijke
officieren van het Defensie Crisis
Beheersing Centrum
Daarbij is door defensie facilitaire hulp toegezegd.
Ook de Nederlandse Ambassade in Bagdad en de Militair Attaché in Bagdad hebben
toegezegd alle medewerking te verlenen.
Dat de organisatie “Stichting
Drenthe helpt Irak” en VIDOTRANS-HTG
voor eigen
verantwoording dit transport uitvoeren moge duidelijk zijn, niemand die een
dergelijke operatie uitvoert kan de verantwoordelijkheid hiervoor afwentelen op
een ministerie, ambassade of welke andere overheidsinstantie dan ook.
HET
TRANSPORT:
VIDOTRANS-HTG zal
met 3 x 100 cbm’s volume opleggers totaal 300 cbm. hulpgoederen met een totaal
lading gewicht van 60.000 kg vervoeren, om contact te houden met het thuisfront
en om de auto’s te kunnen volgen zijn deze uitgevoerd met satelliet
communicatie.
De drie vrachtwagens en hun 3 ervaren hulpgoederen chauffeurs vertrekken maandag
4 augustus 11:00 uur vanaf café
Marktzicht uit Assen, onderweg worden in Ankara een monteur en 2 Irakese Tolken
ingevlogen die de lokale Irakees / Arabische talen spreken.
Er gaat een grote hoeveelheid reserve onderdelen mee zodat veel eventuele
reparaties in eigen beheer kunnen worden uitgevoerd.
Door middel van trekstangen en speciaal gemonteerde luchtleidingen kunnen zelfs
een gestrand voertuig in eigen beheer worden afgesleept.
Voor eigen gebruik gaan er naast een hoeveelheid eten o.a. ook 300 ltr water mee.
Luchtbalgen,
luchtslangen, filters, remboosters, water, alles gaat mee
De verwachte aankomst in Ad-Diwaniyah
- As Samawah zal afhankelijk van de snelheid van de diverse grens passages
naar we hopen rond 16-17 augustus 2003 zijn.
Eind augustus / begin september denken de chauffeurs weer terug te zijn.
Het transport wordt verzekerd door TVM in Hoogeveen, de vaste verzekeraar van VIDOTRANS-HTG. TVM ziet geen onaanvaardbare risico's in de hulpmissie naar Irak.
ACTUEEL:
Route gewijzigd !!
Naar aanleiding
van een veiligheid analyse die dagelijks gehouden wordt is woensdag 30 juli
besloten om de route naar de losplaatsen in Irak te wijzigen, in plaats van Irak
via de “noord route“ aan te rijden met het risico van problemen om en rond
Bagdad is er voor gekozen om Irak via de “zuid route” aan te rijden.
Dit betekend dat de route nu wordt vanaf Turkije via Syrië, Jordanië, Saudi
Arabië en Koeweit naar Irak,
Uiteraard kunnen ook onderweg de route´s ad-hoc worden aangepast, via de
satelliet apparatuur staan we constant in contact met de vrachtwagens.
We houden u via deze site op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen, nieuwtjes of andere wetenswaardigheden, kom geregeld terug voor een update !
20
september 2003 Dagblad van het Noorden, Ondernemers kunnen mee met
hulptransport!, De
Stichting 'Drenthe helpt Irak' is koud terug in Nederland, maar er liggen
alweer concrete plannen om binnen een half jaar terug te keren naar het
Zuid-Irakese Samawah en Al Diwanya. En dit keer niet alleen met acuut
noodzakelijke hulpgoederen, maar ook met structurele steun voor de toekomst.
De stichting wil ondernemers meenemen naar Zuid-Irak en hen laten zien, wat de
investeringsmogelijkheden aldaar zijn. De stichting is op zoek naar grote
geldschieters uit het bedrijfsleven in Noord-Nederland. ''Een volgend
transport gaat in totaal 75.000 euro kosten, een hoop geld'', aldus voorzitter
Gerben Althuis, ''en met giften van 10, 25 of 100 euro schiet je dan niet veel
op.''
Bedrijfslijntjes Het idee is nu, om ondernemers uit Noord-Nederland op
de volgende trip mee te nemen naar Irak. Dat kost 5000 euro per onderneming,
geld dat direct naar de stichting gaat. De reis -en verblijfkosten zijn voor
rekening van de ondernemer. ''Maar'', zo stelt Jaap Stalenburg, adviseur van
TVM, dat het transport verzekert, ''dat verdienen de ondernemers dik terug. Er
kunnen daar bedrijfslijntjes worden uitgelegd voor de toekomst. Zie het maar
als een diepte-investering. Natuurlijk is het niet zo, dat het nu investeren
is en morgen oogsten. Maar er ligt daar een hele markt open, waar ondernemers
zó in kunnen springen.''
13
augustus 2003 Omrop Fryslan, Sjauffeur Dykstra werom,
Sjauffeur Douwe Dykstra fan Twizel is sneon yn Assen oankaam, nei syn reis nei
Irak. Dykstra wie sjauffeur fan in Drints transport mei helpguod, dat yn
augustus ôfreizge nei Irak. De reis wie net sûnder gefaar, en offisjele ynstânsjes
hiene it de helpferlieners ek noch ôfret.
Dykstra hat sein dat er op koarte termyn wol wer nei Irak wol, at de
sitewaasje yn it lân dat talit.
13
augustus 2003 Dagblad van het Noorden, Irak-konvooi keert terug op
Veemarktterrein in Assen
assen
- Het konvooi dat
de afgelopen weken onderweg is geweest om hulpgoederen af te geven in Irak,
keert zaterdag terug in Assen. Om 11.00 uur komen de vrachtwagens aan op het
Veemarktterrein in de Drentse hoofdstad.
Douwe Dijkstra (44, uit Twijzel), Sander van As (25, uit Usquert),
monteur Wim de Haan (36, uit Wetsinge) en konvooileider Henk Zieleman (51, uit
Dedemsvaart) zijn dan precies 38 dagen onderweg geweest: van Assen naar Irak
en weer terug. Ze hebben meer dan 14.000 kilometer afgelegd en 60 ton
hulpgoederen ter waarde van ruim 400.000 euro afgeleverd in Samawah en Al
Diwanya. En dat wordt gezien de moeilijke omstandigheden door initiatiefnemers
en betrokkenen een prestatie van formaat genoemd.
Niet eerder lukte het een particuliere hulporganisatie zó ver in
Zuid-Irak door te dringen. Daarbij kreeg de Stichting Drenthe Helpt Irak
alle medewerking van transporteur VIDOTRANS en de Nederlandse mariniers ter
plaatse, om de missie - die niet geheel ongevaarlijk was - tot een goed einde
te brengen
Aanstaande woensdag om 16.30 uur ontvangt Relus ter Beek als commissaris van
de koningin in Drenthe het Irak-gezelschap op het provinciehuis.
ABDALY-SAFWAN/ASSEN (ANP) - Kolonel D. Swijgman, de commandant van de Nederlandse militairen in Irak, heeft zijn lof uitgesproken over het Drentse hulptransport dat de afgelopen dagen bij meerdere ziekenhuizen in de regio medische hulpgoederen heeft afgeleverd. Het transport heeft Irak verlaten en is op weg naar Nederland. Dat zei zaterdag woordvoerder J. Stalenburg van transportverzekeraar TVM. Het bedrijf begeleidde de vrachtwagens de afgelopen weken. De Nederlandse militairen staan bovendien open voor meer Nederlandse humanitaire hulptransporten. ,,Zij willen meer de nadruk leggen op humanitaire hulpverlening. Ze willen niet alleen bezetter zijn, maar ook een menselijk gezicht tonen. Dat is hard nodig. Het land ligt volledig in puin'', aldus de woordvoerder. Vooral veel kinderen liggen in ziekenhuizen te creperen, vertelt hij. ,,De babysterfte was al hoog door een tekort aan medicijnen door de VN-boycot, maar ook raken zij steeds vaker nodeloos gewond.'' Een populair tijdverdrijf onder tieners is met oude restgranaten voetballen of tegen muren gooien. De stichting Drenthe voor Irak, die het Drentse hulptransport heeft geïnitieerd, zit de komende weken weer met het ministerie van Defensie om de tafel om vervolgprojecten van de grond te krijgen. Het ministerie staat open voor elk particuliere initiatief. Een woordvoerder: ,,We moeten er natuurlijk wel de mankracht voor vrij kunnen maken.''
29
augustus 2003 Dagblad van het Noorden Ontvangstcomité
juicht voor hulptransport
Ad-Diwaniyah, Irak -
Voor de
zoveelste keer is het konvooi vertraagd. Deze keer is de oorzaak een zwaar
ongeluk waarbij een Amerikaanse militaire truck betrokken is. Er zijn enkele
zwaargewonden. De Nederlandse mariniers die het hulptransport 'Drenthe voor
Irak' begeleiden, wordt om assistentie gevraagd.
Drie uur later dan de bedoeling was, komt het transport aan in Ad Diwaniyah.
Het ontvangstcomité, met kleurige spandoeken, juicht en applaudisseert. Ze
hebben al die tijd geduldig aan de kant van de weg gewacht.
Faris Alwasity, initiatiefnemer van het transport, slikt even. '' Dit is het
dan'', zegt hij. Chauffeur Henk Zieleman uit Dedemsvaart plukt zoals
gewoonlijk aan zijn lange baard en kijkt op de teller. '' Net geen 7000
kilometer'', zegt hij droogjes.
De laatste etappe was een dag eerder begonnen aan de Koeweitse-Irakese grens,
waar het transport moest inschuiven in een gewapend konvooi van Nederlandse
mariniers. De Tampah-route, de weg van de zuid-Irakese stad Basra naar de
hoofdstad Bagdad, is gevaarlijk. Gewapende bendes en aanhangers van het
verdreven regime maken de route onveilig. '' Nooit stoppen. Vliegen er stenen
door de voorruit, blijf rijden. Wordt er geschoten, geef gas'', heeft de
konvooileider van de mariniers vooraf gezegd. Op Tampah geldt de wet van het
asfalt. Auto's met pech die worden achtergelaten, worden in een mum van tijd
gesloopt. Deze keer zijn het jochies die het transport tot stoppen proberen te
dwingen. Chauffeur Sander van As uit Groningen krijgt een steen naar zijn
voorruit geslingerd. Een lokale chauffeur wilde nog maar kort geleden verhaal
halen toen hem hetzelfde overkwam en stapte uit. Hij werd gestenigd. De truck
is nooit teruggevonden.
Even verderop rollen anderen een grote vrachtwagenband op de weg, in de hoop
het konvooi tot stilstand te brengen. Maar dat slingert er handig omheen. De
boordmitrailleurs op de Landrovers zijn niet nodig, de jochies verdwijnen in
de achteruitkijkspiegels.
Al Nasiriyah trekt voorbij, waar de Amerikanen voor het eerst echt slag hebben
geleverd met de Republikeinse Garde van Saddam Hoessein. Als het konvooi de
rivier de Eufraat over rijdt, zien de chauffeurs voor het eerst in weken
water.
Dan komt Ad Diwaniyah in zicht. In optocht gaat het konvooi, deze keer onder
begeleiding van de nieuwe Irakese politie, door de stad. Er hangen spandoeken
en Nederlandse vlaggen: Welcome to our kind guests. '' Prachtig, daar doe je
het voor'', zegt Henk Zieleman. Bij een overslagplaats komt het konvooi tot
stilstand en wordt opgewacht door de gouverneur van de provincie Diwaniyah,
Hazim Alshallan.
28
augustus 2003 Hulptransport Irak op bestemming al
samawah - Het
hulptransport 'Drenthe helpt Irak' is na een barre tocht van bijna drie weken
aangekomen op de eindbestemming. De drie chauffeurs en de monteur kropen
donderdagmiddag na 7000 kilometer, een route die door de woestijnen ging van
Syrië, Jordanië, Saudi-Arabië en Koeweit, bekaf maar voldaan uit de cabines
van hun trucks op de basis van de Nederlandse mariniers bij de Iraakse stad Al
Samawah.
Daar werden ze opgewacht door onder meer Faris Alwasity uit Assen, een van de
initiatiefnemers van het transport. ''Ik ben blij, trots, opgelucht en ontspannen.
En ik toast op de vier mannen die het hebben gedaan,'' zei Alwasity geëmotioneerd
temidden van zand- en stofstormen die het marinierskamp dagelijks teisteren.
De chauffeurs bleven nuchter. ''Het is een transport zoals we er veel doen.
Waar is de kantine? Dan doen we een bakkie'', zei konvooileider Henk Zieleman.
Woensdag legde het transport de laatste 300 kilometer door Irak af, onder
begeleiding van Nederlandse mariniers. Op deze route, van het zuidelijke Basra
naar de hoofdstad Bagdad, zijn transporten regelmatig doelwit van gewapende
bendes en aanhangers van het verdreven regime van Saddam Hoessein.
15
augustus 2003 Dagblad van het Noorden - Saudi's weigeren Drents hulptransport
visum - AMMAN/ASSEN - Het
hulptransport dat vanuit Drenthe met medische voorzieningen onderweg is naar
Irak, heeft ernstige vertraging opgelopen. Saudi-Arabië weigert het konvooi,
dat op dit moment in de Jordaanse hoofdstad Amman staat, een visum te
verstrekken.
Volgens het
Saudische consulaat kan het visum nog wel vier weken op zich laten wachten. De
Nederlandse ambassade in Amman neemt de zaak hoog op en heeft meteen contact
opgenomen met de Saudische ambassadeur in Jordanië.
Dat heeft een woordvoerder van verzekeraar TVM, waar het transport onder valt,
vrijdag bekendgemaakt. Het transport bestaat uit drie vrachtwagens met
belangrijke medische voorzieningen voor een ziekenhuis in Midden-Irak.
Aanvankelijk zou het transport vanuit Zuid-Turkije Irak binnengaan. Dit werd
echter veel te gevaarlijk geacht: op aandringen van de ministeries van
Defensie en Buitenlandse Zaken is de route toen verlegd via Syrië, Jordanië,
Saudi-Arabië en Koeweit. Het is
nog onduidelijk waarom de Saudi's het transport geen toegang verlenen. Volgens
Vidotrans, het bedrijf uit Steenwijk dat het transport verzorgt, had de
Saudische consul in Den Haag verzekerd dat de visa bij aankomst in Amman klaar
zouden liggen. Vier weken wachten zou volgens de woordvoerder tot ,,onaanvaardbare
vertraging'' leiden. Een alternatieve route, vanuit Oost-Jordanië via Bagdad,
wordt te gevaarlijk geacht
08
augustus 2003 Dagblad van het
Noorden - steenwijk
- De
kop is er af, het Drentse hulptransport naar Irak is onderweg. Tot nu toe
verloopt de reis voorspoedig, meldt directeur Gerard van den Berg van
transportbedrijf Vidotrans in Steenwijk. ''We liggen zelfs iets voor op
schema.'' Vrijdagmiddag
stonden de chauffeurs Douwe Dijkstra (44) uit Twijzel, Henk Zieleman (51) uit
Dedemsvaart en Sander van As (25) uit Usquert al aan de Roemeense grens. De
Arabische teksten op de zijkanten van de trucks hebben de aandacht getrokken.
''Menselijke hulp voor de bevolking van Irak'', zo melden de opschriften. Op
de Duitse autobaan werden de chauffeurs vanuit passerende auto's hartelijk
toegezwaaid door Arabisch uitziende mannen die hun duimen opstaken en het V-teken
maakten.Vanmiddag moet het konvooi in Bulgarije zijn, maandagochtend wacht de
passage van de Turks-Syrische grens en maandagavond of dinsdagochtend bereiken
de chauffeurs de Jordaanse hoofdstad Amman.
Consulaat - Althans,
dat is het plan, benadrukt Van den Berg. ''Het hele schema verandert als ze
oponthoud krijgen aan een grens. De ene keer kun je zo doorrijden, de andere
keer sta je 28 uur te wachten.'' Om
onnodige vertraging te voorkomen, heeft de directeur contact gezocht met het
Turkse consulaat in Nederland. Het vervoer van hulpgoederen naar Irak vraagt
om een speciale vergunning. ''Het consulaat heeft het Turkse ministerie van
buitenlandse zaken geïnformeerd. We hebben toestemming en we hoeven niet te
wachten.'' Ook de ambassades van Syrië, Jordanië, Saudie-Arabië en Koeweit
zijn geïnformeerd. Ze weten welke grensovergangen het konvooi zal passeren en
welke lading de drie trucks aan boord hebben. ''Als het goed is, weet iedereen
dat we er aan komen.'' Daarnaast
heeft Vidotrans een belangrijke e-mail ontvangen van het UNJLC,
het logistieke centrum van de Verenigde Naties.
Van den Berg is zeer in zijn nopjes met dit bericht. ''Mede op aandringen van
het Wereld Voedsel Programma van de VN hebben ze gezorgd dat de grensovergang
van Koeweit naar Irak voor ons wordt geopend.''
Het passeren van landsgrenzen levert doorgaans nogal wat rompslomp op, niet in
de laatste plaats vanwege de enorme hoeveelheid documenten die de chauffeurs
meeslepen. De stapel vrachtbrieven, vergunningen en andere paperassen is maar
liefst 5,5 centimeter dik; twee secretaresses zijn samen dertig uur bezig
geweest om de papierwinkel in orde te maken.
Zonder tegenslag moet het konvooi rond 16, 17 augustus zijn eindbestemming
bereiken: de stad Ad-Diwaniyah in het zuiden van Irak.
19
september 2003
ASSEN - Het
comité 'Drenthe helpt Irak' stuurt begin volgend jaar vanuit Drenthe opnieuw
een hulptransport naar Zuid-Irak. Vorige
week keerde het eerste konvooi terug in Assen. De organisatie wil voor het
komende transport het Nederlandse bedrijfsleven interesseren om mee te gaan.
De eerste gesprekken worden volgende week gevoerd met vijftien Noordelijke
ondernemers over deelname aan het konvooi. Het comité wil evenals de vorige
keer ziekenhuisapparatuur naar Irak brengen.
13
september 2003
ASSEN
- Het
hulptransport naar Irak is zaterdagmorgen teruggekeerd in Assen. Rond elf uur
kwamen de drie vrachtwagens aan op het Veemarktterrein. Het kwartet, bestaande
uit chauffeurs, monteur en konvooileider, is 38 dagen onderweg geweest . Ze
hebben zestig ton hulpgoederen afgeleverd in Irak. Het gezelschap wordt
woensdag op het provinciehuis ontvangen door commissaris van de koningin Ter
Beek. Ondertussen is het comite "Drenthe helpt Irak" al weer bezig
een nieuw hulptransport naar Irak op touw te zetten. Momenteel is ze bezig met
het aanboren van nieuwe fondsen.
Drents Diep
dinsdag 9 september 2003: In Drents Diep een verslag
van de hachelijke reis van het konvooi met Drentse hulpgoederen naar Irak.
05
september 2003
ASSEN - Hij is een week later
terug uit Irak dan gepland, maar de Drentse Irakees Faris Alwasity is trots op
het geslaagde hulptransport vanuit Drenthe. Alwasity vertrok 13 augustus naar
Irak om het konvooi met hulpgoederen van het Comité Drenthe Helpt Irak te
begeleiden. Donderdagavond kwam hij thuis in Assen, moe maar voldaan. Het
Comité Drenthe Helpt Irak evalueert binnenkort het verloop van het
hulptransport.
31
augustus 2003
ASSEN
- De vrachtwagens van het Drentse hulptransport naar Irak hebben
zaterdag dat land veilig verlaten. Door de aanslag vrijdag in Najaf, waarbij
ruim 80 doden vielen, was de situatie ook in Zuid-Irak gespannen. Onder
gewapende begeleiding van Nederlandse mariniers kon het konvooi op volle
snelheid naar Koeweit rijden. Donderdag was er wel vertraging bij het
afleveren van medische apparatuur bij een ziekenhuis. Begeleidende Iraakse
agenten eisten geld, waarna besloten werd de hulpgoederen een dag later af te
leveren. Kolonel Swijgman, de commandant van de Nederlandse militairen in Irak,
heeft zijn lof uitgesproken over het transport. De Nederlandse militairen
staan bovendien open voor meer Nederlandse humanitaire hulptransporten.
28
augustus 2003
ASSEN
- Het hulptransport 'Drenthe helpt Irak' is in het zuiden van Irak
begonnen met het uitdelen van de hulpgoederen.
Bij verschillende ziekenhuizen en scholen in de provinciehoofdplaats Diwanija
worden de spullen verdeeld. Het transport wordt begeleid en bijgestaan door
Nederlandse militairen. De Iraakse bevolking reageert enthousiast op de komst
van het transport. Met honderden tegelijk helpen ze de chauffeurs met uitladen.
Ook vrijdag wordt er op verschillende locaties in de Nederlandse legerplaats
Al Samawah nog materiaal uitgedeeld. De chauffeurs en begeleiders van het
transport overnachten bij de Nederlandse mariniers. Zaterdag wordt de
terugtocht aanvaard.
27
augustus 2003
ASSEN
- Het Drentse hulptransport van Stichting Drenthe helpt Irak, is
woensdagmorgen Irak binnen gereden.
Het transport wordt begeleid door Nederlandse militairen. Donderdag willen de
chauffeurs de meegebrachte spullen uitdelen in de plaats Al Samawah in Zuid
Irak. Het hulptransport bestaat uit medische apparatuur voor ziekenhuizen en
schoolspullen. De vrachtwagens zijn ruim drie weken geleden vertrokken uit
Assen. Het transport heeft onderweg vertraging opgelopen omdat het passeren
van de verschillende landsgrenzen veel tijd in beslag nam. Dat kwam omdat het
moeilijk was de juiste papieren te krijgen
24
augustus 2003
ASSEN
- Het
Drentse hulptransport naar Irak kan zo goede als zeker zondag Saudi Arabië
binnen rijden.
De formaliteiten bij de douane zijn bijna afgerond. Na anderhalve dag komen de
vrachtwagens dan bij de grens met Koeweit aan. Door alle problemen rond de
visa heeft het hulptransport inmiddels een flinke vertraging opgelopen.
23
augustus 2003
ASSEN
- Het
Drentse hulptransport naar Irak moet tot zondag wachten voordat ze Saudi Arabië
binnen kunnen rijden.
De formaliteiten bij de douane nemen nog zeker een dag in beslag. Vrijdag
mocht het transport Jordanië door rijden naar de Saudische grens. Als de
chauffeurs zondag verder mogen rijden dan moeten ze via Saudi Arabië nog door
Koeweit om in Irak te komen.
22
augustus 2003
ASSEN
- Het
Drentse hulptransport naar Irak, dat een week stilstond aan de grens Syrië en
Jordanië, is vrijdag weer op weg gegaan.
De vrachtwagens zijn vertrokken richting Saudi Arabië. Donderdag kregen de
chauffeurs de visa voor Saudi Arabië. Het zal nog enkele dagen duren voordat
het hulptransport in het Zuiden van Irak is.
20
augustus 2003
ASSEN
- Er
blijft grote onduidelijkheid bestaan over de afgifte van de noodzakelijke visa
voor het hulptransport van de Stichting Drenthe helpt Irak.
De ambassadeur van Saudi Arabië in Den Haag liet woensdagochtend weten dat
het transport de reis kan vervolgen. Volgens hem zijn de problemen met de visa
opgelost en liggen de documenten klaar op de ambassade in Jordanië. Die
ambassade ontkent dat. Daardoor staan de chauffeurs van het hulptransport nog
altijd stil voor de grens met Jordanië. Ze mogen het land pas door als de
papieren voor Saudi Arabië in orde zijn.
19
augustus 2003
ASSEN - Het
hulptransport van de stichting "Drenthe helpt Irak" staat nog steeds
vast aan de grens tussen Syrië en Jordanië.
De chauffeurs mogen met hun wagens Jordanië niet in zolang ze geen visum
hebben voor Saudi-Arabië. Maandag meldde de ambassadeur van Saudi-Arabië in
Den Haag dat die visa dinsdag zouden worden afgegeven, maar de chauffeurs
hebben nog steeds geen papieren. Mogelijk worden die woensdag wel afgegeven.
15
augustus 2003
ASSEN - Het hulptransport vanuit
Drenthe naar Irak heeft grote problemen bij het passeren van verschillende
grensovergangen.
Donderdag duurde het uren voor het konvooi de grens van Syrië kon oversteken.
Vrijdag is het transport stil komen te staan voor de grens van Jordanië.
Volgende week hopen de drie vrachtwagens met hulpgoederen in Zuid-Irak aan te
komen. Inmiddels is bekend geworden dat ook Saoedie Arabie niet erg meewerkt
met het transport. De visa voor de chauffeurs zijn nog steeds niet verstrekt,
12
augustus 2003 ASSEN -
De stichting Drenthe
helpt Irak wordt een landelijke organisatie.
De reden daarvoor zijn de vele positieve reacties uit het hele land op het
hulptransport, dat nu onderweg is naar Irak. De stichting vindt dat het niet
bij een eenmalig transport mag blijven. De drie vrachtwagens van het Drentse
hulpkonvooi zijn nu in Turkije. Ze bevinden zich enkele honderden kilometers
van de Syrische grens.
01
augustus 2003
Dat zegt een woordvoerder namens het College van Gedeputeerden na overleg
vrijdag met de Stichting Drenthe Helpt Irak. Defensie liet vrijdag weten geen
harde toezeggingen over bescherming te hebben gedaan aan de stichting. Maandag
vertrekken drie vrachtwagens met hulpgoederen, die ruim een week later in het
door Nederlandse militairen gecontroleerde Zuid Irak worden afgeleverd. De
lading bestaat vooral uit medische apparatuur voor ziekenhuizen en
schoolmateriaal.
Dat zegt luitenant Visser van de Marine Voorlichting. Wel hebben oriënterende
besprekingen plaatsgevonden tussen het bestuur van de Stichting Drenthe Helpt
Irak en Defensie. Daarin is volgens de woordvoerder alleen over procedures
gesproken. Mogelijk wordt na verdere besprekingen wel militaire bescherming
gegeven.
31
juli 2003
ASSEN -
De
stichting Drenthe Helpt Irak is verbaasd over de houding van de Nederlandse
overheid ten opzichte van het hulptransport dat volgende week naar Irak
vertrekt.
Volgens voorzitter Althuis waren er geen problemen toen hij overleg had over
zijn plannen met de zaakgelastigde in Bagdad. Woensdag bleek dat het
ministerie van Buitenlandse Zaken het transport toch afkeurt. Een
vertegenwoordiger noemde het onverantwoord.Volgens Althuis zijn de risico's
beperkt, zeker nu de route is aangepast. Het transport gaat nu via Jordanië
en Syrië het grootste deel om Irak heen. Ondanks het negatieve advies van het
ministerie van Buitenlandse Zaken zullen de drie vrachtwagens met hulpgoederen
maandag dus toch vertrekken. Het enige wat nog vertraging zou kunnen opleveren
zijn de formaliteiten rondom de visa die nu moeten worden geregeld voor de
nieuwe route.
29
juli 2003
ASSEN
- Het Drentse
hulptransport vertrekt maandag toch naar Irak.
Het gaat om 400.000 euro aan hulpgoederen voor scholen en ziekenhuizen. Het
Comité Drenthe Helpt Irak heeft maandagavond samen met de Steenwijkse
transporteur Vidotrans besloten toch te gaan, ondanks het negatieve reisadvies
van de Nederlandse ambassade in Irak. Ook voorzitter Alwasity van de Iraakse
Vereniging in Drenthe durfde na een bezoek aan zijn vaderland het avontuur
niet aan. Maar het comité en de transporteur rekenen op luchtsteun van de
Amerikanen op de heenweg en begeleiding van Nederlandse mariniers op de
terugweg.
26 juli
2003
ASSEN
- De
situatie in Irak is niet veilig genoeg om daar nu een hulptransport uit
Drenthe heen te sturen.
Tot die conclusie komt ambtenaar Alwasity van de provincie Drenthe. Hij is
voorzitter van de Iraakse Vereniging Drenthe. Alwasity verkende de afgelopen
twee weken de situatie in Irak. Het plan was volgende week voor bijna 400.000
euro aan hulpgoederen met vrachtwagens naar scholen en ziekenhuizen in Irak te
sturen.
7 juli
2003
ASSEN
- De
Nederlandse ambassade in Irak raadt een ieder dringend af dat land te bezoeken.
Toch gaan de voorbereidingen voor het Drentse hulptransport in augustus gewoon
door. In het afgelopen weekeinde werd een Britse journalist gedood, werd een
VN-kantoor aangevallen en kwamen Iraakse politierecruten om het leven. Volgens
de Amerikanen wordt de situatie voor journalisten en hulpverleners steeds
onveiliger. Ambtenaar Faris Alwasity van de provincie Drenthe is geboren
Irakees en begeleidt het Drentse transport in augustus. Hij vertrekt woensdag
naar Irak om poolshoogte te nemen. Als het te gevaarlijk is wordt het
transport uitgesteld.
25
juni 2003 ASSEN
- Provinciale
Staten gaan akkoord met het uittrekken van 78.000 euro voor het hulptransport
naar Irak.
Toch bestaat bij diverse statenfracties het gevoel dat de steun aan Irak wel
heel ad hoc en vanuit emoties tot stand is gekomen. Ook gedeputeerde Haarsma
was het daar eigenlijk wel mee eens. Ze wees als voorbeeld op de enorme
hongersnood in Ethiopië en heeft dus zelf ook gemengde gevoelens bij deze
actie. Vooral de VVD toonde zich woensdag in de statenvergadering kritisch.
Fractievoorzitter Dohle vindt het uittrekken van geld voor een Drents
transport naar Irak geen taak voor de provincie.
24
juni 2003 ASSEN
- De
provincie betaalt de kosten van een Drents transport van hulpgoederen naar
Irak.
Gedeputeerde Staten hebben dinsdag 78.000 euro beschikbaar gesteld. De
stichting 'Drenthe helpt Irak' stuurt op 4 augustus drie vrachtwagens vol
hulpgoederen naar de provincie Al-Qadisijay in Zuid-Irak. De waarde van de
ingezamelde hulpgoederen ligt rond de 350.000 euro. Het gaat voornamelijk om
hoogwaardige medische apparatuur, schoolmeubilair en voedselpakketten.
Verschillende hulporganisaties uit Nederland en andere Europese landen hebben
aan de hulpactie bijgedragen. Provinciale Staten hadden al eerder aangegeven
Irak te willen helpen.
12
juni 2003 ASSEN
- De
actiegroep "Drenthe helpt Irak" heeft meer geld nodig om af te
reizen naar Irak.
De groep heeft inmiddels 400.000 euro aan hulpgoederen bij elkaar, maar wacht
nog op een financiële bijdrage van de provincie. De actiegroep heeft ruim
75.000 euro gevraagd voor onder meer de transportkosten naar Irak. De
Provincie heeft in april in principe 100.000 euro toegezegd. Statenlid
Langenkamp van de actiegroep hoopt dat de Provincie volgende week
duidelijkheid geeft over het bedrag. De actiegroep wil op 4 augustus
vertrekken naar Irak.
26
april 2003
ASSEN
- Het
actiecomité Drenthe helpt Irak heeft alle Drentse gemeenten aangeschreven om
geld te geven.
Provinciale Staten hebben afgelopen week al besloten om honderdduizend euro
voor noodhulp aan Irak te geven. Maar statenlid Langenkamp van het actiecomité
wil dat ook de gemeenten een duit in het zakje doen. Langenkamp stelt voor dat
een gemeente bijvoorbeeld een school in Irak adopteert, zodat direct duidelijk
is wat er met het geld wordt gedaan.
23 april 2003
ASSEN -
De
Stichting Moskee Alhussein Noord-Nederland in Assen wil hulpacties op touw
zetten voor het door de oorlog getroffen Irak.Vijftien in de noordelijke
provincies woonachtige Irakezen willen binnenkort naar hun vaderland om de
ergste nood onder hun landgenoten daar te lenigen.
De Irakezen willen geld en goederen inzamelen en die zelf naar Irak brengen.
Het gaat dan vooral om medische apparatuur. Provinciale staten geven 100.000
euro voor noodhulp aan Irak. Ondanks dat de VVD dit geen taak van de provincie
vindt, en niet zeker is dat het geld juist wordt besteed. De PvdA wil wel dat
achteraf duidelijk wordt gemaakt wat er met het geld is gebeurd.
10
april 2003
ASSEN
- De
Iraakse Vereniging in Drenthe wil samen met de kerken in Drenthe een hulpactie
opzetten om Irakese landgenoten te helpen met medicijnen en spullen.
Het idee werd woensdagavond geboren, nadat bekend werd dat het regime van
Saddam Hoessein is gevallen. Voorzitter Alwasity van de Iraakse Vereniging zou
graag zien dat binnenkort enkele vrachtwagens vol spullen uit Drenthe naar
Irak rijden.
Speciale
vergunningen en visa voor de landen die worden getransiteerd na het normale
Oost Europa:
TURKIJE:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren
op het Turkse Consulaat in Deventer worden aangevraagd en worden in het
paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum haalt, u wilt
immers ook weer terug. Voor humanitaire projecten zijn visa soms gratis.
Een Wegtransportvergunning voor uw vrachtwagen kunt u aanvragen bij
de NIWO in Rijswijk, denk erom dat u een transit vergunning aanvraagt (er zijn
namelijk in Turkije 2 soorten vergunningen; bestemming en transit vergunningen).
Een “Humanitaire vergunning” moet ruim (minimaal 8 weken) van
te voren worden aangevraagd bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in
Ankara, zonder deze vergunning komt u Turkije NIET in. Voor deze
vergunning is een positief advies van de Nederlandse Ambassade in Ankara nodig.
Het TIR-carnet is geldig in Turkije.
Groene kaart is normaal geldig in Turkije
SYRIË:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren
op de Syrische Ambassade in Brussel worden aangevraagd en worden in het
paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum haalt, u wilt
immers ook weer terug. (Aan de grens een visum kopen kan ook maar dit
is redelijk gecompliceerd en soms lukt dit niet, het is dus beter dit van te
voren te regelen).
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Syrië en Nederland, een wegtransport
vergunning kan dan van te voren ook niet worden aangevraagd. Om
toch zonder problemen Syrië te kunnen transiteren moeten alle transport
documenten van te voren door de Syrische Ambassade in Brussel worden “gelegaliseerd”.
Syrië is een konvooiland, dit betekent dat er alleen in konvooi kan
worden gereden, van de binnenkomende grens naar de centrale konvooi
verzamelplaats Homs en vanaf Homs naar de uitgaande grens. Tijdens deze
konvooirit worden uw documenten “bewaakt”door de begeleidende politie (op
deze manier gaat u er niet vandoor).
Het TIR-carnet is geldig in Syrië.
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Syrië, echter u
wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor
de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.
JORDANIË:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) kunnen redelijk
eenvoudig aan de grens worden verkregen.
Er is een redelijk liberale en bilaterale wegvervoer overeenkomst tussen
Nederland en Jordanië, deze stamt uit 1978, er zijn echter nooit geen
vergunningen uitgewisseld, een wegtransport vergunning
kan dan van te voren ook niet worden aangevraagd.
Omdat Jordanië
het laatste TIR-land in de reeks is wordt hier bij binnenkomst het TIR-carnet
al aangezuiverd.
Voor Jordanië is dan ook een lokaal transit document nodig, op de
grens Jabir adviseren wij u om Mohammed op te zoeken.
Denk erom dat het centrum van Amman verboden is voor vrachtwagens, een
uitje in deze stad is alleen mogelijk als u de vrachtwagen parkeert op ëën
van de grote douane parkings aan de rand van de stad.
Bij
sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Jordanië, echter u
wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor
de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.
SAUDI
ARABIE:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren
op de Saudische Ambassade in Den Haag worden aangevraagd en worden in het
paspoort gestempeld, denk er om dat u een multi entry visum aanvraagt, u wilt
immers ook weer terug. Deze procedure duurt normaal gesproken minimaal 4 weken.
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Saudi Arabië en
Nederland, een wegtransport vergunning kan van te voren dan ook niet
worden aangevraagd.
De grens controles zijn uitermate streng, alles wordt gecontroleerd,
soms worden brandstoftanks open gezaagd, opleggers gestript of banden
gedemonteerd, aan de koppeltafel van de trekker worden ogen gelast om douane
verzegeling mogelijk te maken.
Er moet aan de grens een transit vergunning worden gekocht waarna op de
voor en achterkant van de truck een Arabisch transit bord wordt
gemonteerd, de nummers op dit bord corresponderen met de vergunning en mogen
niet worden verwisseld (het bord wordt douane technisch verzegeld).
Saudi Arabië is Geen TIR-land en dus is er een lokaal transit
document nodig.
In Saudi Arabië zijn veel fraaie en veilige parkings, verder is bij de goed
uitgeruste tankstations met shops en restaurants erg veel te krijgen.
Pas op voor loslopende kamelen!
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Saudi-Arabië,
echter u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te
sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor
de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.
KOEWEIT:
Visa
voor het personeel (chauffeurs, bijrijders, begeleiders) moeten van te voren
op de Koeweitse Ambassade in Den Haag worden aangevraagd, het visum bestaat
uit 2 voor ons onleesbare A4-tjes waar volgens de medewerkster op de Ambassade
op staat dat het een transit visum is voor de periode van 6 maanden. Deze
procedure duurt normaal gesproken minimaal 4 weken.
Voor humanitaire projecten zijn visa soms gratis.
Er is Geen wegvervoer overeenkomst tussen Koeweit en Nederland, een wegtransport
vergunning kan van te voren dan ook niet worden aangevraagd.
Koeweit is Geen TIR-land en dus is er een lokaal transit document
nodig.
Bij sommige verzekeringen is de Groene kaart geldig in Koeweit, echter
u wordt verplicht om aan de grens een extra voertuig verzekering af te sluiten.
Een het van te voren regelen van een zogenaamde Carnet de passage voor
de vrachtauto combinatie wordt ten zeerste aanbevolen.
GRENS
PASSAGE KOEWEIT-IRAK:
Van
essentieel belang is dat uw transport van te voren is aangemeld bij de UNJLC
(United Nations Joint Logistic Centre) deze zorgen voor een toestemming om
de grens te mogen passeren met hulpgoederen. Verder adviseren wij om NOOIT
te gaan rijden als er geen konvooi begeleiding is geregeld, rijden zonder
konvooi begeleiding is op z’n minst vragen om problemen maar betekend
praktisch gewoon pure zelfmoord.
IRAK:
Er
is geen visa regeling voor Irak omdat er geen autoriteit is die dit
regelt, dankzij de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij zo
doorrijden.
Er is geen wegvervoer overeenkomst met Irak, er zijn dan ook geen
vergunningen, dankzij de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij
zo doorrijden.
Er is geen douane autoriteit in Irak, documenten worden dan ook niet
gemaakt, naast de aanmelding via de UNJLC en
de begeleiding van de Nederlandse Mariniers konden wij zo doorrijden.
De groene kaart is niet geldig in Irak, U rijdt dus volledig voor eigen
rekening en risico of u moet verzekerd zijn bij TVM,
TVM verzekerd niet
iedereen die naar Irak wil rijden maar overtuigd zich eerst van de
professionaliteit van het georganiseerde transport en de uitvoerder (transporteur)
van dit transport.
Import
en douane regels voor hulpgoederen in Irak
Wat
kan absoluut NIET in verband met de landen die worden getransiteerd
:
1.
Geen
vlees en vleeshoudende producten
2.
Geen zuivel en melkhoudende producten
3.
Geen vis en vishoudende producten
4.
Geen voeding waarbij bij de houdbaarheid een vraagteken kan worden
gezet, bijv. 03-08 kan niet meer vervoerd worden in augustus 2003. In
het algemeen kan gesteld worden dat voeding nog minstens 6 maanden na import
houdbaar moet zijn.
5.
Geen 2de hands koelkasten/vrieskisten dit i.v.m. de zeer
strenge wetten op het vervoer en de uitvoer van afvalstoffen in samenhang met
de CFK regels in Nederland en de Europese unie.
6.
Geen Aardappelen (consumptie en poot), Rijst, Zaaigoed en
melkpoeder
Verder
kan bijna alles zonder problemen worden ingevoerd onder de volgende hoofdvoorwaarde:
Het
criterium is dat de goederen onder geen enkele voorwaarde gebruikt mogen
worden voor commerciële projecten of anderszins tot winst of verrijking mogen
lijden
Door
het ontbreken van douane faciliteiten is inklaring niet mogelijk, wij doen het
als volgt:
Een
service zoals Fundatia Martha in Roemenië is in Irak niet mogelijk, uw
ontvanger zou zelf de inklaring moeten verzorgen maar door het ontbreken van
douane faciliteiten kan dit niet. Bij de door ons verzorgde transporten heeft
in alle gevallen het Nederlandse leger in Irak de zogenaamde proces verbalen
van lossing verzorgt zodat bij terugkomst in Koeweit een officieel
geaccepteerd ontvangst document kan worden getoond.
Heeft
u belangstelling voor een transport (deellading of volle vracht) of wilt u
andere informatie ?
Vul
voor een vrijblijvende offerte ons Informatieformulier
in!
DE
GESCHIEDENIS:
Irak
voor Saddam:
Men zou het niet zeggen als men Saddams wrede dictatuur onder de loep legt, maar
Mesopotamië ('het land tussen de rivieren', nl. de Tigris en de Eufraat) is een
bakermat van beschavingen: de Soemeriërs hadden er in de veertigste eeuw voor
Christus al een hoogstaande beschaving opgebouwd. Daarna beheersten de Babyloniërs
en de Assyriërs vanuit o.a. het legendarische Babel of Babylon de omgeving van
het Midden-Oosten. In de 6de eeuw voor Christus was het vruchtbare Mesopotamië
een deel van het Perzische rijk, dat veroverd werd door
Bezield door de profeet Mohammed veroveren de Arabieren in de 7de eeuw na
Christus grote gebieden: zo volgden de Abbasiden de Sassaniden op als heersers
van het gebied. Bagdad wordt gesticht door kalief Al Mansoer en wordt de
hoofdstad van een fabelachtige, commerciële en culturele metropool. Mongoolse
invallen in de 13de eeuw maakten hier een eind aan. Na enkele duisere eeuwen
veroveren uiteindelijk de Turken in de 17de eeuw de zeggenschap over het gebied.
Tijdens
WO I kwam Mesopotamië, toen nog steeds een deel van het Ottomaanse rijk, onder
Westerse invloedssfeer: in 1917 veroveren de Britten Bagdad; na de
vredesconferentie van 1919 worden de Ottomaans-Irakese staten Mosoel, Bagdad en
Basra door de overwinnaars samengevormd tot Irak, een Brits mandaatgebied. In
San Remo in 1920, waar een voorlopig bestuur gevormd wordt, wordt de toekomst
van Irak uitgetekend: een koninkrijk onder Arabisch bestuur, maar onder de
supervisie van een Brits zaakgelastigde. In augustus 1921 wordt Faisal
(1885), zoon van de koning van Hijaz (een Arabisch koninkrijk rond Mekka, dat in
'32 opgaat in Saoedi-Arabië), in een volksraadpleging gekozen tot koning van
Irak. Pas in 1932 verkrijgt Irak zijn onafhankelijkheid.
Koning
Faisal wordt na zijn dood in 1933 opgevolgd door Ghazi (1912). Die vormt
in 1936 een alliantie met andere Arabische staten. Hij verongelukt echter in
zijn sportwagen in 1939, zodat het land tijdens WO II door pro-Britse regenten
geregeerd wordt, tot Ghazi's zoon Faisal meerderjarig is. Een militaire revolte
in 1941 wordt door de Britten onderdrukt. Voor de rest van de oorlog is Irak een
Westers steunpunt in de regio. In 1948 is Irak door z'n alliantie met
Transjordanië betrokken bij de oorlog omtrent de vorming van de staat Israël.
In
1953 is Faisal 18 en wordt hij koning. Het groeiende ongenoegen onder de
Arabieren over de Westerse koers van het land maakt het regeren koning Faisal II
steeds moeilijker. Op 14 juli 1958 leidt generaal Karim Kassem een militaire
coup. Zowel de premier als koning Faisal worden gedood en de republiek wordt
uitgeroepen.
Irak
tijdens Saddam: “leider, broeder en kameraad”
De politieke partij achter de nieuwe machthebbers is de Iraakse tak van de
nationalistische 'Arabische Ba'th Socialistische Partij'. Aangesloten bij de
Ba'th-partij is ook ene Saddam Hoessein, geboren op 28 april 1937 in Awja, bij
Tikrit, in een boerenfamilie zonder land. Terwijl de revolutionairen elkaar op
bloedige wijze aflossen aan de top, raakt hij in 1959 gewond bij het mislukte
complot tegen premier Abdoel Karim Qassim en moet hij naar Egypte vluchten. In
1960 wordt hij bij verstek ter dood veroordeeld. Als Ba'th in 1963 erin slaagt
Qassim te verdrijven, keert Saddam terug in de veiligheidsdienst van de partij.
Ba'th wordt in 1964 echter alweer op zijn beurt verdreven en Saddam vliegt in de
gevangenis. Hij ontsnapt echter in '67 en neemt deel aan de nieuwe Ba'th-coup in
1968. terwijl zijn neef Ahmed Hassan Bakr president wordt, houdt Saddam de echte
touwtjes in handen als voorzitter van de Revolutionaire Raad. Het land bloeit
open als de olierijkdom aangesproken wordt (in '72 worden westerse oliebedrijven
genationaliseerd). In juli 1979 schuift sterke man Saddam, volop gesteund door
de CIA, zijn neef opzij en 'zuivert' hij de legertop.
In 1980 valt Irak buurland Iran aan, met wie het al jaren overhoop ligt over
enige grenskwesties (met rijke olievelden) en dat ook pas een (islamitische)
revolutie achter de rug heeft. Zo wordt Saddam de beste maatjes met de VS, die
flink overhoop liggen met de islamitische machthebbers van Iran. De huidige
Amerikaanse minister van defensie Rumsfeld was in 1983 in Bagdad om Saddam -
hoewel Washington wist dat Saddam gifgas inzette tegen Koerden en Iraanse
troepen - satellietinfo, clusterbommen en grondstoffen voor biologische wapens
te leveren. De westerse wapensteun doet de oorlog 8 jaar aanhouden en kost 1,5
miljoen mensenlevens.
Saddam kan echter op eerste tegenkanting rekenen bij de publieke westerse opinie
als hij Irakese Koerden vergast (die al in 1961 in opstand waren gekomen,
gesteund worden vanuit Iran en in 1977 enige autonomie bekomen hadden). Hij
heeft het helemaal verkorven als Irak in augustus 1990 het buurlandje en
oliestaatje Koeweit inneemt. In januari 1991 verdrijft een internationale
coalitie o.l.v. de Amerikaanse generaals Schwarzkopf en Powell tijdens operatie
'Desert Storm' de Irakezen uit Koeweit. President George Bush (de vader van
George W.) laat echter na Saddam uit het zadel te wippen, maar laat de Koerden
in het noorden en de sji'ieten in het zuiden - die in de nasleep van de
Golfoorlog in opstand komen tegen het regime - hun eigen boontjes doppen. De
Koerden bekomen een feitelijke onafhankelijkheid, maar de zuidelijke opstand
wordt bloedig neergeslagen door Saddams troepen. De VN stellen
gedemilitariseerde en no-fly zones in ten noorden en zuiden van Bagdad en leggen
Irak de vernietiging van z'n biologische en chemische wapens op. De economische
boycot van Irak blijft behouden.
Irak
na Saddam:
Amerikaans interim-bestuur:
Al maandenlang wordt achter de schermen de Irakese oppositie (die
grotendeels in het buitenland verblijft) gepolst naar de mogelijkheden voor een
regime-wissel. De oppositie blijft ondanks een stroom Amerikaanse dollars en het
uitzicht op de macht verdeeld. Een sterke en betrouwbare leider steekt er ook
niet bovenuit. Zo wordt Ahmed Chalabi wel eens genoemd (vooral in kringen van
vice-president Cheney), maar de sji'ietische voorman van het 'Iraaks Nationaal
Congres' heeft een kwalijke reputatie (hij werd in Jordanië gezocht voor
oplichting) en nauwelijks aanhang in Irak.
De Amerikanen vrezen dat, zoals in Afghanistan, na Saddam een periode van
vergelding en rivaliteit aanbreekt. Ook de Koerden in het noorden, die onder
Saddam feitelijke autonomie genoten, zijn bang voor de toekomst en voor de
bemoeiienis van VS-medestander Turkije. Allicht daarom wordt Irak onmiddellijk
na de oorlog - misschien voor vele jaren - bestuurd worden door een Amerikaans
militair bestuur. Ondertussen kunnen de oppositieleiders proeven van de macht in
ruil voor gunstige oliecontracten met Amerikaanse olieconcerns.
De Amerikaanse ex-generaal Jay
Garner
neemt voorlopig het bestuur van Irak op zich, bijgestaan door getrouwen van de
Bush-regering die de verschillende districten van Irak voor zich nemen. Binnen
afzienbare tijd (een half jaar? twee weken, volgens de Britse generaal Tim
Cross?) wordt het bestuur overgedragen aan een Iraakse Interim Autoriteit die op
haar beurt het pad moet effenen naar een zelfstandig en democratisch bestuur.
Garner start eind april overleg met Iraakse leiders om een interim-regering op
poten te zetten.
Versplinterd Irak:
De kwestie is dus hoe die Iraakse Interim Autoriteit moet worden samengesteld.
Na 35 jaar Saddam-regime is er geen politieke activiteit meer in Irak. En wie -
vervolgd door Baath - naar het buitenland is gevlucht en daar tientallen jaren
lang verbleef, mist een machtsbasis in Irak. Waar dus de politici vandaan moeten
komen om Irak te besturen, is niet duidelijk.
Overigens is ook nog niet klaar hoe de verschillende bevolkingsgroepen
vertegenwoordigd moeten zijn in een democratisch Irak, al zijn ze (vooralsnog)
wel allemaal bereid samen verder te gaan in een verenigd Irak. "Er bestaan
geen Irakezen, maar alleen dolende bevolkingsgroepen, verstoken van elk
nationaal gevoel. Irakezen zijn niet alleen verdeeld, maar ook vol boze
bedoelingen, vatbaar voor anarchie en altijd klaar om hun regering onderuit te
halen." Zo sprak in 1933 de eerste, door de Britten benoemde Irakese koning
Faisal. Zoals de moderne geschiedenis van Irak leert, is het land een koloniaal
samenraapsel van regio's na de val van het Ottomaanse rijk. 'Verenigd' in Irak
zijn 20% Koerden, 20% soennitische Arabieren, ruim 50% sji'ietische Arabieren en
wat Turkmenen en Assyrische, Chaldeese en Armeense christenen. Ook andere landen
in de regio (zoals Syrië, Libanon...) zijn gelijkaardige etnische lappendekens
en kenden eerder bloedige burgeroorlogen. Slechts een harde hand (zoals van
Assad en Saddam) hield de tegenstellingen in bedwang.
Vrije verkiezingen brengen ongetwijfeld de sji'ieten aan de macht, die
hen door de a-religieuze soenniet Saddam ontzegd werd. Te vrezen valt dat
mogelijk radicale elementen hierbij naar boven zouden komen. Alleszins zou een
sji'ietisch Irak toenadering zoeken tot de geloofsbroeders in Iran. Wat de VS
zeker niet zou zinnen. Al kort na de val van Bagdad komen sji'ieten massaal op
straat (onder meer om naar het graf van de kleinzoon van Mohammed in Kerbela te
trekken) in anti-Amerikaanse manifestaties. In de Iraakse steden met een
sji'ietische meerderheid hebben nu vooral de mollahs het voor het zeggen.
De Koerden, die een grote rol speelden in de val van Saddam in Noord-Irak,
zijn niet van plan hun sinds de Golfoorlog veroverde autonomie prijs te geven.
Zij hebben alle reden om de VS hierin te wantrouwen: in de jaren '70, wanneer
Saddam de olie-ontginning nationaliseerde, moedigden de VS hen aan in opstand te
komen, maar ze werden in de steek gelaten toen Saddam Iran aanviel in 1980. Ook
na de Golfoorlog in 1991 stak Amerika - behalve een vliegverbod - geen vinger
uit toen Saddam de Koerdische opstandelingen aanpakte. De door interne strijd
geplaagde Koerden worden nu aangezet een officieel centraal bestuur te erkennen
vanuit Bagdad: een moeilijke situatie.
En dan zijn er nog de stammen en clans: Irak telt o'n 150 stammen,
verdeeld in 2.000 clans. Tijdens de modernisering van Irak werd hun traditionele
macht aan banden gelegd, maar na de Golfoorlog zocht Saddam weer hun steun door
hen regionale autoriteit te geven. Saddam zette zelfs nieuwe stammen op poten,
waarvan de leiders allerlei privileges kregen. Wat aangeeft dat de stamleiders
te koop zijn. Voorafgaand aan de oorlog zijn de stammen al benaderd. Amerika en
het Verenigd Koninkrijk hebben de stammen nodig voor de orde te bewaren in het
landelijke Irak, maar kunnen zij daarbij de gangbare feodale praktijken (eigen
rechtspraak, met eremoorden, bloedgeld etc. en feitelijke wetteloosheid en
vrijbuiterij) blijven toelaten?
Hoofdrolspelers:
Allicht zal een hoofdrol weggelegd zijn voor oppositieleiders in
ballingschap:
• Amerikaans buitenlandminister en Golfoorlog-veteraan Colin Powell is niet
zoals vice-president Cheney een voorstander van Ahmed Chalabi,
sji'ietische voorman van het Iraaks Nationaal Congres (INC). Dat werd in 1992
opgericht als overkoepelend orgaan van de Iraakse oppositiegroepen in
ballingschap, maar de voormalige bankier en wiskundedocent Chalabi, die op zijn 12de samen met zijn ouders
Irak ontvluchtte, heeft geen aanhang in Irak en deugt eigenlijk niet: hij is in
Jordanië in 1992 bij verstek veroordeeld voor een bankoplichting, maar onder
Amerikaanse druk is die veroordeling teniet gedaan. Chalabi beweert dat die zaak
een valstrik was van Saddam. Hoewel hij terug in Irak zou zijn, blijft hij weg
van de eerste bijeenkomst van een oppositieconventie in Nasiriyah midden april.
• Ook afwezig op de bijeenkomst in Nasiriyah is ayatollah Sayed Mohammed
Bakir al-Hakim: leider van de gewapende Hoge Raad van de Islamitische
Revolutie in Irak (SCIRI). Wegens zijn banden met Iran (waar de sji'ietische
SCIRI gevestigd is) draagt hij ook niet echt de voorkeur van de Amerikanen weg.
De radicale sji'ieten vinden de huidige gang van zaken een terugkeer naar het
kolonialisme. Op 11 mei keert hij terug uit ballingschap in Iran.
• Andere geestelijken in Najaf: groot-ayatollah Ali Sistani, de
belangrijkste geestelijke leider van de Iraakse sji'ieten, wordt door jonge,
radicale moslims geroyeerd omdat hij zich meer met religie dan met politiek
bezighoudt. Zo'n jonge havik is o.a. Muqtada al-Sadr (zoon van groot-ayatollah
Mohammed Baqir al-Sadr, in 1980 geëxecuteerd, en de vermoedelijke moordenaar
van ayatollah Abdoel Majid al-Khoeï, die na zijn terugkeer uit ballingschap in
Londen op 10 april werd doodgestoken in de Ali-moskee). Hardliner sjeik Abbas
al-Rabiai vertegenwoordigt de 'Hawza al-Ilmiya', de theologische hogeschool
in Najaf.
• En dan zijn er nog de bekeerde voormalige Saddam-medestanders, die nog
aanhang hebben in het land. Onder hen Najib Salhi, ex-brigadegeneraal,
gedeserteerd in 1995, leidt vanuit Virginia de Beweging van Vrije Officieren. De
Salhi-clan heeft zowel soennitische als sji'ietische leden: daarom is Salhi een
aantrekkelijke kandidaat voor het leiderschap.
Nog meer uitgeweken generaals met politieke ambitie: Fawzi al-Chamari (in
ballingschap in de VS) en Nizar al-Khazraji (voormalig chef-staf; voor Irakezen
een held uit de oorlog met Iran, maar mogelijk onbruikbaar door zijn rol in de
oorlog tegen de Koerden).
• In Afghanistan werd de verdreven koning terug binnengehaald, als symbool
voor de eenheid van het land. Misschien is er in Irak ook een rol weggelegd voor
Sharif Ali bin al-Hussein, troonovolger en verre neef van Faisal II, de
laatste Iraakse koning (vermoord in 1958). De troonpretendent/bankier verliet
het land als peuter, groeide op in Beiroet en leeft in Londen. Hij leidt er een
beweging voor een constitutionele monarchie naar Brits model.
Een nieuw bestuur:
Na de val van het (verdwenen) regime wordt op 15 april voor het eerst
gezamenlijk overleg gepleegd door de oppositie, in Nasiriyah. Daar wordt gezegd
dat een democratisch Irak bij voorkeur een federatie moet worden. De bevolking
mag zich daarover in een referendum uitspreken. Die bevolking spreekt zich in
betogingen uit tegen de Amerikaanse aanwezigheid (in Nasiriyah, geleid door
radicale sji'ietische geestelijken) en het gebrek aan optreden tegen de
plunderingen (Bagdad).
Premier Blair wil dat in Irak binnen enkele weken na het einde van de militaire
campagne een breed interim-bestuur is opgezet. Vrije verkiezingen zouden dan
binnen een jaar daarna kunnen plaatsvinden.
De Europese Unie vindt eensluidend dat de VN een grote rol moeten spelen in het
nieuwe Iraakse voorlopige bestuur, maar president Bush is daar niet voor te
vinden. Hij wil wel dat de VN de economische boycot tegen Irak, ingesteld na de
invasie in Koeweit in 1990, opheffen. Bush wil ook niet dat de
VN-wapeninspecteurs opnieuw in Irak mee naar massavernietigingswapens komen
zoeken. Terwijl de Amerikaanse stoottroepen Irak verlaten, zegt Rumsfeld dat de
VS niet van plan zijn langer te blijven dan nodig. Geruchten over permanente
bases in Irak ontkent hij: Amerika wil niet aanwezig blijven in de regio, zegt
Rumsfeld, we zijn geen imperialisten.
Op 15 mei is Umm Qasr (destijds de eerste door de coalitietroepen veroverde
Iraakse stad) de eerste stad die een nieuw burgerbestuur krijgt. De Britten
dragen officieel het bestuur van de stad over.
'Bende van
negen'
Begin
mei maakt Garner de eerste leden van de interim-regering bekend. De Koerden,
sji'ieten en de tegen Saddam gerichte soennieten zijn de eersten om hun
vertegenwoordiger aan te duiden voor de 'bende van 9'. Christenen en royalisten
zijn voorlopig nog niet afgevaardigd:
• Abdel Aziz al-Hakim vertegenwoordigt de ayatollah's: deze broer van
Mohammad Bakir al-Hakim, de ruim 20 jaar in Iran verblijvende leider van de Hoge
Raad voor de Islamitische Revolutie in Irak (SCIRI), de belangrijkste
vertegenwoordiging van de sji'ietische meerderheid. SCIRI pleit voor een
democratie met uitgebreide culturele, politieke en religieuze rechten. Mohammed
al-Hakim stelt de Amerikanen gerust bij zijn terugkeer in Basra: hij spreekt
zich uit tegen religieus extremisme en pleit voor een modern islamitisch regime.
• Massoed Barzani vertegenwoordigt de Democratische Partij Koerdistan (KDP),
die al sinds 1946 ijvert voor een autonome Koerdische staat. Niet voor een
onafhankelijke staat, maar binnen een federaal Irak waarin hun rechten
gegarandeerd zijn. Massoed is de zoon van Moestafa Barzani, die al in de jaren
'60 en '70 in opstand kwam tegen Bagdad. Idris en Massoed Barzani konden dankzij
de oorlog tussen Irak en Iran en de eerste Golfoorlog een feitelijk
onafhankelijke Koerdische staat bekomen, al werkte Massoed in '96 nog met Saddam
samen om zijn linkse Koerdische rivaal Jalal Talabani (Patriottische Unie
van Koerdistan of PUK) uit te schakelen. Talabini's PUK is vandaag, na een
toenadering tot de KDP, weer vertegenwoordigd in het Koeridische parlement, en
is radicaler wat Koerdische autonomie betreft.
• Ayad Allawi is leider van het Iraaks Nationaal Akkoord (INA). Deze
groepering werd na de Iraakse inval in Koeweit gevormd door voormalige
topfiguren (ministers, diplomaten, professoren en topambtenaren) van het regime.
Het INA staat voor een modern, Westers geïnspireerde, maar Arabisch getinte
democratie, met een cruciale rol voor de vrije meningsuiting.
• Ahmed Chalabi is de favoriet van Cheney om Saddam op te volgen. De in
het Westen verblijvende leider van het Iraaks Nationaal Congres, de koepel van
de belangrijkste Iraakse verzetsorganisaties, waaronder INA, KDP, PUK en SCIRI,
zag de meeste van deze organisaties tegen zich keren toen hij te hoog van de
toren begon te blazen en ontmaskerd werd als fraudeur. Chalabi
heeft nagenoeg geen achterban in Irak.