Waar bevindt zich het konvooi naar IRAK?? - What is the position of the IRAQ convoy??

Het Konvooi volgen d.m.v. de Lattitude-Longtitude gegevens van ons satelliet systeem met:

Map Microsoft AutoRoute: Als u beschikt over het programma Microsoft AutoRoute dan kunt u m.b.v. de gegevens zoals die door ons satellietsysteem vanuit de auto’s worden doorgegeven aan het kantoor in Steenwijk en die wij zo nu en dan publiceren ook zelf de exacte locatie van het konvooi bepalen. Dit kan als volgt: U opent het programma Microsoft AutoRoute, d.m.v. [CTRL][F] opent u een frame waarmee u locatie zoekgegevens kunt intypen, ga naar het TAB-blad Lat/Long en typ hier de door ons gepubliceerde satelliet gegevens in zoals wij die opgeven (dus compleet met komma’s etc.). Bevestig dit door op [Find] en [OK] te clicken en de “pushpin”komt op de plaats van het konvooi te staan, in het veldje met de Lat/Long gegevens kunt u eventueel de dag en plaats zelf invullen. De kaart kunt u eventueel bewaren door in het menu [bestand] [opslaan als] te kiezen en de kaart op te slaan, zo kunt u deze iedere dag aanpassen en uitbreiden.  
De Lat/Long gegevens worden in rood per dag bij de tekst gepubliceerd.  


klik hier voor de Vidotrans-HTG sponsor actie

Naar de kaart / To the map !!     

Woensdagmiddag 17 september was er een informele besloten bijeenkomst op het provinciehuis waarbij de chauffeurs Henk Zieleman, Douwe Dijkstra en Sander van As, Directeur Gerard van den Berg van Vidotrans, Gerben Althuis voorzitter en Faris Alwasity Initiatief nemer van de Stichting Drenthe helpt Irak werden ontvangen door de commissaris van de koningin in Drenthe Mr. Relus ter Beek.
De groep werd namens de provincie Drenthe bedankt door de heer Ter Beek voor hun inspanningen.

September 13th. : The last km’s, this morning Henk and Douwe started in Kesteren and Sander started in Limburg ad Lahn, the 3 trucks met again in Apeldoorn, from were they drove together for the last km’s. At 11:00 hours they arrived back in Assen welcomed by a large number of Iraqi refugees living in Assen The job is done, tired but with a lot of memories, impressions and the knowledge that this trip was live saving for a lot of people living in Ad-Diwaniyah and As-Samawah.
As victums of the horrific regime of Saddam Hussein the people in the Sjiitic south part of Iraq they had to suffur the most, for the last 10 years nothing was done to keep the hospitals updated, as a result of this over 1,5 million children died in Iraq.

We must help these people !! Bank: Postbank; account 2305 Stichting Drenthe helpt Irak

13 september: De laatste loodjes !! Vanmorgen zijn Henk en Douwe vertrokken vanuit Kesteren en Sander wat vroeger vanuit Limburg ad Lahn, bij Apeldoorn komen de auto’s bij elkaar, bij de Lichtmis-Nieuw Leusden staat Wim de Haan (de monteur die eerder al vanaf Amman terug vloog) klaar om op te stappen om zo gezamenlijk de laatste km’s af te kunnen leggen.
Rond 11:00 uur komen de vrachtwagens het marktterrein op rijden en worden daar verwelkomd door een afvaardiging van de Irakese bevolking in Assen en andere belangstellenden.
Moe maar voldaan weer terug met een hoofd vol verhalen, indrukken en de wetenschap dat dit niet een druppel op de gloeiende plaat is geweest maar een wezenlijke bijdrage aan de verbetering van de medische situatie van een jarenlang systematisch door het regime van Saddam Hoessein onderdrukte Sjiietische bevolking in het zuiden van Irak. eindpunt Assen, Lat/Long = Lat: 52,59,48  Long: 06,34,14

We zijn verplicht om deze mensen te helpen ! GIRO 2305 t.n.v. Stichting Drenthe helpt Irak

September 12th. : How did they carry on today ? Henk and Douwe started at the autohof Hengersberg, late afternoon they arrived at the German-Dutch border near ‘s-Heerenberg to custom clear their returnload, after customclearance to the customer for unloading of the furniture.
They spend the night at the parking of the customer in Kesteren-NL. Tomorrow the last km’s
Sander started at the rastette Gottlesbrunn near Bruck ad Leitha, because Sander cannot unload their’s no need for him to make a rush, he will spend the night at the ratette Limburg ad Lahn, close enough to make it till Assen tomorrow morning for the final km’s.
We expect the trucks to be home tomorrow morning 11:00 hours in Assen, tommorrow more info about the very last km’s

12 september: Hoe ging het vanmorgen verder ?
Henk en Douwe zijn vanmorgen begonnen op autohof Hengersberg, de rit door Duitsland was zoals gewoonlijk “veel te lang” ,was het niet Douwe die in het Dagblad van het Noorden zij dat hij “liever achteruit door de woestijn reed dan vooruit door Duitsland”, aan het eind van de middag aangekomen op de Duits -Nederlandse grens ‘s-Heerenberg om de retourlading in te klaren. 
Daarna nog door naar de klant om te lossen waarna de welverdiende nachtrust genoten werd in bij de klant op het terrein in Kesteren 
Lat/Long = Lat: 51,56,08  Long: 05,35,42 morgen het laatste stukje.
Sander
is vanmorgen begonnen op de rastette Gottelsbrunn in Oostenrijk, ook voor Sander geld dat de rit door Oostenrijk en Duitsland “veel te lang” is of zoals Sander in het Dagblad van het Noorden zij ‘te veel om te fietsen” doordat Sander “wat verder weg” moet komen en niet meer kan lossen hoeft hij ook niet beslist Nederland te halen om zaterdag op tijd te zijn in Assen.
Sander overnacht op de autohof Limburg ad Lahn Lat/Long = Lat: 51,56,08  Long: 05,35,42 morgen het laatste stukje.

De thuiskomst in Assen is gepland morgenvroeg om 11:00 uur op het veemarktterrein bij café marktzicht in Assen, hier wordt hun een warm onthaal gegeven door de Irakese inwoners van Assen.  U wordt van harte uitgenodigd om hier bij te zijn. Morgen meer info over de allerlaatste km’s

September 11th. : The Romanian footbal team didn’t do very good yesterday evening, the outcome was 2-2 Romania-Denmark, anyway the match was the reason for the Romanian customs for not working at the Bors-border and at the Baia Mare customs. This morning the BL-LL-21 / Henk Zieleman started out of Hungary near Peta (the new border near Satu Mare) and made it through Hungary and Austria without any serious problems or delays, he wil spend the night at autohof Hengersberg.
The BL-LL-22 / Douwe Dijkstra started from the parking in Bors, crossed the border very fast and made it through Hungary and Austria without any serious problems or delays, he wil spend the night at autohof Hengersberg. And the BN-JR-81 / Sander van As first had to do customs in Baia Mare (the partied very early yesterday afterneen because of the match) Also Sander took the new border at Peta and made a quick cross through Hungary, Sander will spend the night at the Rastette Gottelsbrun near Bruck a.d. Leitha. We expect the trucks to be home on Saturday morning 11:00 hours in Assen, tommorrow more info about the last km’s

11 september: Het Roemeense nationale voetbal team kon gisteravond ook niet echt overtuigen (2-2 tegen Denemarken) en is net als Nederland ook nog lang niet zeker van deelname. In ieder geval was de voetbal wedstrijd voor de douane in Oradea een reden om niet al te snel te werken de stand gisteravond was dan ook als volgt: 
BL-LL-21  Henk Zieleman, geladen in Bistrita en douane gedaan Henk is net over de nieuwe Hongaars-Roemeense grens Peta  (bij Satu Mare) in Hongarije gaan slapen.
Lat/Long = Lat: 47,54,01  Long: 22,36,05 
BL-LL-22  Douwe Dijkstra, geladen in Salonta en douane gedaan, omdat de douane niet werkte is Douwe gaan slapen op de parking aan de Hongaars-Roemeense grens bij Bors.
Lat/Long = Lat: 47,06,10  Long: 21,48,15
BN-JR-81  Sander van As, geladen in Baia Mare en niet meer douane gedaan (hier vierde de locale douane in Baia Mare gistermiddag al een klein voor feestje) Sander is dan ook blijven slapen op de douane parking in Baia Mare.
Lat/Long = Lat: 47,39,30  Long: 23,30,50
Hoe ging het vanmorgen verder ?
Henk heeft gisteravond het verst door gereden (omdat de douane op Peta wel werkte) en kon vanmorgen dan ook niet zo vroeg vertrekken (vanwege de wettelijke nachtrust), de rit door Hongarije verliep voorspoedig en ook de Hongaars-Oostenrijkse grensovergang Kophaza-Deutzkreuz verliep zonder problemen, Henk overnacht vanavond op autohof Hengersberg.
Lat/Long = Lat: 48,45,50  Long: 13,02,50
Douwe
kon omdat hij gisteravond al vroeg is gaan slapen vanmorgen vroeg beginnen, de Hongaars-Roemeense grens passage bij Bors-Artand verliep zonder problemen en ging verbluffend snel, de rit door Hongarije verliep voorspoedig en ook de Hongaars-Oostenrijkse grens bij Hegyeshalom-Nickelsdorf verliep zonder problemen, Douwe overnacht vanavond ook op Hengersberg.
Lat/Long = Lat: 48,45,50  Long: 13,02,51
Sander
had vanmorgen te maken met een nieuwe douane ploeg in Baia Mare die minder last had van het voetbal virus dan de ploeg van gisteravond en alles ging dan ook snel.  Ook Sander koos voor de nieuwe Hongaars-Roemeense grens Peta (bij Satu Mare), de rit door Hongarije verliep voorspoedig en ook de Hongaars-Oostenrijkse grens bij Hegyeshalom-Nickelsdorf verliep zonder problemen.
Doordat Sander verder weg moest komen kwam hij vandaag niet zo ver als Henk en Douwe.
Sander overnacht op Rastette Gottlesbrun bij Bruck a.d. Leitha, Lat/Long = Lat: 48,02,25  Long: 16,45,40
De thuiskomst in Assen is gepland op zaterdagmorgen 13 september om 11:00 uur op het veemarktterrein bij café marktzicht in Assen, hier wordt hun een warm onthaal gegeven door de Irakese inwoners van Assen.  U wordt van harte uitgenodigd om hier bij te zijn.
Morgen meer info over de laatste km’s

September 10th. : From Tirgu Mures to the different furniture factories was just a small trip this morning, also the loading and the custom formalities went very well today. From the factories to the border were we might have a little hick-up.  The national footbal team of Romania has to paly their match this evening and to be honest, what’s more important than your national team having to play footbal ?  So there’s a big change that nobody is working to night, tomorrowmorning we know more (about the match and the border).

10 september: Vanaf Tirgu Mures naar de verschillende meubelfabrieken was vanmorgen maar een stukje, ook het laden van de drie auto’s ging vandaag zonder problemen zodat ook de “verzollung” bij de douane op de diverse plaatsen nog lukte.
Vandaar naar de grens, dit is vanavond even afwachten, het nationale elftal van Roemenië moet vanavond voetballen en de kans is dus groot dat tegen de tijd dat de vrachtwagens bij de grens zijn er heel eenvoudig niet gewerkt wordt want zeg nou eerlijk, wat is er nu belangrijker dan voetbal ??
Morgenvroeg weten we hoe het afgelopen is (zowel met het voetbal als de grens passage).

September 9th. : After the long Turkish waitingday yesterday finally a day on witch everything turned out to go okay, the transit through Bulgaria went very fast.
Despite the fact that the ferry at Calafat (Bulgarian-Romanian border) was out of duty because of the low water level in the river Donau and therefore everybody has to take the Toll-bridge at Ruse, the bordercrossing went also very fast. Also the trip from the border town of Ruse north to Transilvania was a quick one, because of all this we managed to spend the night on a TIR-parking close to Tirgu Mures. A good start tomorrow for the small trip to the different furniture factories for the returnloads

09 september: Na de Turkse wachtdag van gister vandaag eindelijk weer een dag waarop alles meezat, de reis door Bulgarije liep zeer voorspoedig en de transit door Bulgarije werd in een recordtijd afgelegd. Was de wachttijd aan de Bulgaars-Roemeense grens bij Ruse vorige week toen één van onze auto’s terugkwam van een hulptransport naar Sofia-BG nog meer dan 8 uur (al het verkeer moet via Ruse omdat de pont over de Donau bij Calafat vanwege de lage waterstand uit de vaart is), nu waren alle formaliteiten zowel bij de Bulgaarse als de Roemeense douane binnen het uur afgewikkeld. Ook de rit vanaf de Bulgaars-Roemeense grens verliep voorspoedig en de overnachting is dan ook op een TIR-parking in de buurt van Tirgu Mures in Roemeens-Transilvanië. Vanaf Tirgu Mures is het morgenvroeg maar en klein eindje rijden naar de diverse meubelfabrieken voor het laden van de retourlading.  Lat/Long = Lat: 46,31,10  Long: 24,31,15

September 8th. : This morning we started from the TIR-parking near Silivri just west of Istanbul, at 09:00 hours local time they arived at the Turkish-Bulgarian border in a long que. The speed in the que was about 3 trucks / hour, at 20:45 a satelite message that they were almost finished at the Turkish customs and had to go to the Bulgarian customs for al the formalities.The night will be spend at the Bulgarian side of the border.

08 september: Vanmorgen vertrokken vanaf de TIR parking bij Silivri westelijk van Istanbul, al om 09:00 uur locale tijd bij de Turks-Bulgaarse grens waar het lange wachten begon, de snelheid was ongeveer 3 vrachtwagens per uur.  Om 20:45 uur een satelliet berichtje in Steenwijk:

rxDate: 2003.09.08 20:49:52
txDate: 2003.09.08 20:46:00
Message:Bijna klaar bij de turk,nu de bulgaar noch
Position: Lon: 026º21′11″E Lat: 041º43′02″N
Speed: 0 Course: 280 Height: 
?

De overnachting is aan de Bulgaarse zijde van de grens Lat/Long = Lat: 41,43,02  Long: 26,21,11

September 7th. : This morning we started from the TIR-parking near Aksaray, after just over 200 km. We reach Ankara and the normal highways are in front of us again, we can do a long haul today. Crossing the Bosporus means back in Europe again. The night will be spend on a TIR parking just west of Istanbul near Silivri.

07 september: Vanmorgen vertrokken vanaf de TIR parking bij Aksaray, na ruim 200 km komt Ankara in zicht en beginnen ook de normale snelwegen weer, er kan dan ook lekker worden opgeschoten. Met het overstekken van de Bosporus zijn we ook weer terug in Europa. De overnachting is op een TIR parking westelijk van Istanbul vlakbij Silivri. Lat/Long = Lat: 41,05,04  Long: 28,22,09

September 6th. : The Turkisch custom formalities only take 2 hours so at 10:00 hours local time we can leave the custom terminal. This looks good because now we can take a good shot on the southern part of Turkey. A lot of 1 lane slow traffic mountines roads.
At 20:00 hours local time we reach a TIR-parking near Aksaray were we will spend the night

06 september: Vanmorgen eerst koffie met koek (er is hier geen taart op de grens) Douwe is jarig! 
De Turkse douane formaliteiten nemen slechts 2 uurtjes in beslag en dus kunnen we tegen de verwachtingen al om 10:00 uur vertrekken en vandaag een mooi stuk rijden, met name het zuidelijk gedeelte van Turkije is erg bergachtig en dus gaat het niet zo snel.  ’s Avonds om 20:00 uur locale tijd zijn we in Aksaray, ongeveer 200 km ten zuiden van Ankara. De overnachting is op een TIR-parking vlakbij Aksaray. Lat/Long = Lat: 38,19,45  Long: 33,58,28

September 5th. We made it again, their was a convoy leaving Homs at 21:30 hours and we were on it, early in the morning we reached the Turkisch-Syrian border at Bab El Hava. At 08:00 hours they started the custom formalities, at 17:00 hours the Syrians finally finished all documents. Tomorrow another day but now at the Turkish customs, let’s see how fast they can move before we can go. We will spend the night in Cilvegoz.

05 september: Toch gelukt, gisteravond ging er inderdaad om 21:30 uur een konvooi van Homs door naar de Turks-Syrische grensplaats Bab El Hava, het konvooi kwam hier in alle vroegte aan waarna om 08:00 uur de langdurige en uitgebreide douane formaliteiten weer begonnen, om 17:00 uur zijn de formaliteiten bij de Syriërs afgerond.
Morgen verder bij de Turkse douane, afwachten hoe lang dit gaat duren voor we kunnen vertrekken. Eerst morgenvroeg nog een klein feestje in de woestijn bij het opstaan; Douwe is jarig!! De overnachting is in Cilvegoz,
Lat/Long = Lat: 36,14,16  Long: 36,39,26

September 4th. After finishing the last custom formalities the convoy left this afternoon to the central Syrian convoy meeting place of Homs, the trucks arrived here at 16:42 hours local time without any problems.  There are rumours that there will be a convoy leaving Homs at 21:30 hours local time but we only know this at 21:30 hours.  At this moment the convoy is in Homs.

04 september: Na de laatste douane formaliteiten in Syrië is het konvooi vanmiddag vertrokken naar de centrale Syrische konvooi verzamelplaats in Homs. De auto’s kwamen hier om 16:42 uur locale tijd aan zonder problemen, de geruchten gaan dat het konvooi vanavond om 21:30 vanaf Homs alsnog verder gaat naar de Syrisch -Turkse grens bij Bab El Hava maar dit weten we dus vanavond laat pas. Op dit moment staan we in Homs Lat/Long = Lat: 34,38,33  Long: 36,42,23 

September 3th.: the whole day busy with the custom formalities at the Jordanian and Syrian border of Jabir. Tomorrow we will go in a convoy to the central Syrian convoy city of Homs, at this moment it’s not clear if we go straight on to the Syrian -Turkisch border, the night will be spend at the Jordanian -Syrian border at Jabir

03 september: De gehele dag bezig geweest met de douane formaliteiten aan de Jordaanse en Syrische grens met ook deze keer doofstomme Mohammed weer voorop (zie de leestip op de Irak -bestemming pagina bij 16 augustus 2003 – Dagblad van het Noorden).
Morgen gaat het weer in konvooi vanaf de grens Jabir naar de centrale Syrische konvooi verzamelplaats in Homs, er is nog niet bekend of we morgen ook direct verder gaan naar de Syrisch -Turkse kant, de overnachting is dus op de Jordaans -Syrische grens Jabir.
Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16 

Morgenvroeg 03/09  Ned.1 “Goedemorgen Nederland” met Daphne Bunskoek, 07:00-08:00 uur een item over de vrouw achter de chauffeur Henk Zieleman met beelden op locatie, gesprekken en Henk Zieleman live in de uitzending vanuit Jordanië !!

September 2th.: This morning early we left the parking of Tuaryf, already after 171 km we were back on the Saudi Arabia-Jordan border, leaving Saudi Arabia is much easier than entering the country. A Saudi Arabian expeditor recognised us (Not a lot of Dutch trucks driving in Saudi Arabia ?) and he was very helpful with the paperwork and documents and all the Arabic ﺐﺆ-etc. At 17:00 hours local time we reached Amman.  The mechanic Wim de Haan will fly home out of Amman .
From Amman te trucks drove on to the Jordanian-Syrian border, tomorrow custom formalities in Jordan.

02 september: Vanmorgen vroeg vertrokken vanaf de parking van Tuaryf, al na 171 km weer aan de Saoedi-Arabische -Jordaanse grens, ging het op de heenweg erg moeizaam met zeer strenge controles, als je het land uit wil gaat het allemaal toch wat makkelijker. De Saoedi-Arabische grens expediteur herkende ons nog van de heenweg (er komen zeker niet zoveel Nederlandse vrachtwagens in Saoedi-Arabië ?) en was erg behulpzaam in het helpen met de documenten en de juiste Arabische kriebeltjes.
Om 17:00 locale tijd aangekomen in Amman waar de monteur Wim de Haan weer met het vliegtuig naar huis vliegt. Daarna reden de vrachtwagens nog door naar de Jordaans -Syrische grens waar we morgen beginnen met de douane formaliteiten.
Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16 

September 1th.: This morning at the crack of down we left the Hafar Al Batin parking for the long haul through Saudi Arabia, a road with very good parkings, gasoline stations with all western facilities, despitate these “oases” the heat, bedoeïen-tribes, camels and the oil pipeline remind you that you are driving in a very big sand covered peninsula, today 815 km and a overnight stay at Tuaryf.

01 september: Vanmorgen bij het eerste licht vertrokken vanaf de parking in Hafar Al Batin voor de lange rechte weg door Saudi Arabië, een weg met opvallen goede parkings, pompstations voorzien van alle faciliteiten (bijna westers), ondanks deze fraaie “oases”  herinneren de warmte, bedoeïen stammen, kamelen en de km’s lange olie pijpleiding je direct aan het feit dat je toch gewoon in een gigantische zandbak rijdt. Vanavond na 815 km weer overnachten op de parking van Tuaryf.
Lat/Long = Lat: 31,37,00  Long: 38,36,28 

August 31th.: At 06:00 in the morning we left the secure parking place of the hotel in Kuwait - city for the long haul home, a normal trip through Kuwait and around noon we arrived at the Kuwaity-Saudi border. It took several hours to cross the border, the night will be spend at Hafar Al Batin-Saudi Arabia.

31 augustus: vanmorgen om 06:00 uur vertrokken vanaf de bewaakte parkeerplaats naast het hotel in Koeweit -stad, een voorspoedige reis door Koeweit waarbij we deze keer ook nog wat van de omgeving konden zien, op de heenweg werd het zicht volledig ontnomen door een zandstorm. Rond de middag aangekomen aan de Koeweit - Saoedi- Arabische grens die ook deze keer weer een aantal uren in beslag nam. De overnachting is vanavond in de plaats Hafar Al Batin in Saoedi-Arabië
Lat/Long = Lat: 28,26,33  Long: 45,46,33 

August 30th: GOING HOME “our mission is accomplice” Early in the morning we leave the Dutch army compound at As-Samawah under escort of 5 heavy armed jeeps of the Dutch Navy marine corp. High speed via the cities of Al-Nasariyah and the southern harbour city Al-Basrah to the Iraqi-Kuwaiti border.  A feeling of relief in the office in Steenwijk at the moment the satellite message of the trucks are viewed on the computer the the trucks passed the border town of Safwan . The trucks are now in “safe area”. The drivers are invited in the hotel rooms of Jaap Stalenburg (TVM-insurances) and Rob Siebelink (newspaper reporter) who were with them from Amman  to Iraq  for a shower and later this evening a good buy diner. Both Jaap and Rob will fly home from Kuwait  city to Holland , the trucks will start early tomorrow morning for the long haul back home, a 6450 km long trip from Kuwait-city to Holland .  

30 augustus: NAAR HUIS “onze missie is volbracht” onder begeleiding van 5 zwaar bewapende jeeps van de Nederlandse mariniers vertrekken in alle vroegte de 3 vrachtwagens vanaf de Nederlandse legerbasis in As-Samawah.  Op volle snelheid gaat het via Al-Nasariyah en de zuidelijke havenstad Al-Basrah naar de Irakees -Koeweitse grens. Toch een gevoel van opluchting op het kantoor in Steenwijk als om 11:00 uur het satelliet bericht binnenkomt dat de auto’s de grensplaats Safwan zijn gepasseerd en vanaf nu weer in (relatief) veilig gebied zijn. Om 16:00 locale tijd komen de auto’s aan bij een hotel in Koeweit stad waar de chauffeurs op de hotelkamers van Jaap Stalenburg (TVM) en Rob Siebelink (Dagblad van het Noorden) kunnen douchen. Om 16:30 zijn er diverse (telefonische) radio-interviews met de chauffeurs en vanavond is er een klein afscheidsdiner Jaap Stalenburg en Rob Siebelink vliegen terug vanuit Koeweit - stad naar Nederland, de vrachtwagens beginnen morgenvroeg aan de 6450 km lange terugreis van Koeweit - stad naar Nederland,   Lat/Long = Lat: 29,21,40  Long: 47,57,36  

ANP 30 augustus 2003: Defensie voor humanitaire transporten Irak

ABDALY-SAFWAN/ASSEN (ANP) - Kolonel D. Swijgman, de commandant van de Nederlandse militairen in Irak, heeft zijn lof uitgesproken over het Drentse hulptransport dat de afgelopen dagen bij meerdere ziekenhuizen in de regio medische hulpgoederen heeft afgeleverd. Het transport heeft Irak verlaten en is op weg naar Nederland. Dat zei zaterdag woordvoerder J. Stalenburg van transportverzekeraar TVM. Het bedrijf begeleidde de vrachtwagens de afgelopen weken. De Nederlandse militairen staan bovendien open voor meer Nederlandse humanitaire hulptransporten. ,,Zij willen meer de nadruk leggen op humanitaire hulpverlening. Ze willen niet alleen bezetter zijn, maar ook een menselijk gezicht tonen. Dat is hard nodig. Het land ligt volledig in puin'', aldus de woordvoerder. Vooral veel kinderen liggen in ziekenhuizen te creperen, vertelt hij. ,,De babysterfte was al hoog door een tekort aan medicijnen door de VN - boycot, maar ook raken zij steeds vaker nodeloos gewond.'' Een populair tijdverdrijf onder tieners is met oude restgranaten voetballen of tegen muren gooien. De stichting Drenthe voor Irak, die het Drentse hulptransport heeft geïnitieerd, zit de komende weken weer met het ministerie van Defensie om de tafel om vervolgprojecten van de grond te krijgen. Het ministerie staat open voor elk particuliere initiatief. Een woordvoerder: "We moeten er natuurlijk wel de mankracht voor vrij kunnen maken.''

August 29th.: This morning the trucks left the Dutch army base in As-Samawah to the hospital  of As-Samawah  for unloading the medical items, hospital beds, hospital equipment, medicines and bandages and food parcels. At this moment there is a need for everything, sick people sleeping on the ground (there are no beds) even simple infuse standards or sterilisation equipment is not available. The same happy faces and smiling people as in Ad-Diwaniyah, after unloading the trucks went back to the save and secure Dutch army base near As-Samawah, tomorrow or on Sunday a convoy will leave for Kuwait.

29 augustus: Vanmorgen vanaf de Nederlandse leger bases net buiten As-Samawah vertrokken naar het ziekenhuis in As-Samawah om daar de laatste spullen te lossen, ook hier de zelfde reacties als gister in Ad-Diwaniyah, blije uitgelaten Irakezen en doktoren die zitten te springen om het medische materiaal, de bedden en operatie apparatuur. Op dit moment is er behoefte aan alles, zieken die op de grond (er zijn geen bedden) worden verpleegt, zelfs aan simpele infuusstandaards of sterilisatie apparatuur ontbreekt het, vragen als zou het gaan om een druppel op de gloeiende plaat zijn dan ook niet op zijn plaats vooral niet als je de locale situatie in ogenschouw neemt. Natuurlijk lost de stichting Drenthe helpt Irak met “slechts” 3 x 100 cbm volume opleggers met totaal 60 ton materiaal niet de medische problemen in Irak op maar je helpt wel op lokaal niveau 2 provincie hoofdsteden aan goede ziekenhuis apparatuur die op dit moment helemaal niet aanwezig is.  
s’Middags nog een verrassing voor één van de chauffeurs, Henk Zieleman, in Steenwijk kwam een cameraploeg van het Nederland 1 programma Goedemorgen Nederland opnamen maken van “de vrouw achter de chauffeur” en zo kon met behulp van de “verbindingskamer” van het Nederlandse leger in As-Samawah Henk even telefoneren met zijn vrouw (het eerste telefonische kontakt sinds het vertrek uit Amman).  
Uitzending Goedemorgen Nederland met Daphne Bunskoek, woensdag 3 september, Ned.1, 07:00-08:00 uur,  
De auto’s staan nu weer op de Nederlandse legerplaats bij As-Samawah en kunnen misschien morgen maar anders zondag met een bewaakt konvooi mee naar Koeweit.
vandaag geen lat/long gegevens i.v.m. de leger classificatie, de vrachtwagens staan in As-Samawah-Irak     

August 28th.:  Early in the morning under escort of an army convoy we left As-Samawah. To get a liberators welcome in the city of Ad-Diwaniyah gives you a very strange and humble feeling, “who are we that we can do this ?”, giving a little bit of hope to people who lived for years and years under horrific circumstances, victim of the first gulf-war and as southern Siitics who stood-up against the regime of Saddam Hoessein punished again by this horroble regime. If you than know that at a distance of almost 7000 km. People are thinking of you, but more important people who kept their promise and really came back to deliver the aid  like foundation Drenthe helpt Irak than the joy is big ....... it’s enormous. Waving people at the side of the road making the V-sign with their fingers, women in traditional clothing with Iraqi flags crying even they saw the trucks with aid, a lot of help with unloading the trucks at the hospitals and schools in Ad-diwaniyah, the reactions were overwhelming. After unloading the trucks were temporarily parked at the US-army base compound in Ad-Diwaniyah waiting for an army-convoy leaving Ad-Diwaniyah at  20:00  hours local time for   Kuwait   . The night will be spend at the Dutch army compound in As-Samawah. Tomorrow unloading in the   hospital  of  As-Samawah   .  Today the last 95 km’s to the final point of the trip – Ad-diwaniyah, the total for this trip is 6942 km. The trucks are parked in As-Samawah-Iraq.

28 augustus: ’s morgens onder begeleiding van het leger vertrokken vanuit As-Samawah. Om als “bevrijders” te worden binnengehaald in de plaats Ad-Diwaniyah geeft een heel apart maar ook een nederig gevoel, “wie zijn wij dat we dit mogen doen ?”, een beetje hoop geven aan mensen die al jaren onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven, slachtoffer van de eerste  golfoorlog en als in opstand gekomen Sjiieten ook nog eens extra slachtoffer van het onvoorstelbaar misdadige regime van Saddam Hoessein. Als je dan weet dat er op bijna 7000 km afstand mensen zijn die aan je denken maar sterker nog, die hun beloftes nakomen en inderdaad terugkomen met de toegezegde hulp zoals de Stichting Drenthe helpt Irak dit heeft gedaan dan is de vreugde groot……heel groot.

Satelliet bericht van Henk Zieleman:  
We werden vanmorgen op gewacht door een hele groep mensen met spandoeken aan de rand van de stad. Ze hadden al 3 uur staan wachten want wij  hadden vertraging door een ongeval (wij waren er  niet bij  betrokken). In de stad allemaal zwaaiende mensen.Op een gebouw de Nederlandse vlag en een bord met welcome friends. Er was een vrouwelijke arts bij het lossen en die liep de hele dag te stralen, zo blij was ze met de spullen.

Na het lossen even tijdelijk parkeren op de Amerikaanse legerbases in Ad-diwaniyah in afwachting van een legerkonvooi wat om 20:00 uur locale tijd vertrok vanuit Ad-Diwaniyah richting Koeweit, vannacht wordt er weer overnacht op de Nederlandse leger compound in As-Samawah, morgen lossen in ziekenhuis van As-Samawah, vandaag de laatste 95 km naar het werkelijke eindpunt Ad-Diwaniyah, de eindstand voor deze reis is 6942 km, vandaag geen lat/long gegevens i.v.m. de leger classificatie, de vrachtwagens staan in As-Samawah-Irak .

August 27th.: WE MADE IT !!  this morning at  08:00  hours local time together with some other trucks a convoy was formed under secure guidance of a Dutch Navy Marine escort and left the Kuwaiti-Iraqi border city of   Safwan   . In the dessert the temperature came to 47 C. thanks to the excellent escort of the Dutch Navy Marines we could make the trip to As-Samawah fast and already at  12:40  hours local time we reached the Dutch Army compound. The trucks are now safely parked on the compound waiting for the unloading schedule tomorrow.  today 321 km's in total now 6847 km. The trucks are parked in As-Samawah-Iraq.

27 augustus: HET IS GELUKT !! vanmorgen om 08:00 uur locale tijd met enkele andere vrachtwagens onder begeleiding en beveiliging van de Nederlandse mariniers vertrokken vanaf de Koeweitse -Irakese grensplaats Safwan, onder weg haakten de andere vrachtwagens af en bestond het konvooi alleen nog uit onze 3 auto's en de Nederlandse militairen, onderweg liepen de temperaturen in de woestijn op tot 47 C.,  mede dankzij de perfecte begeleiding van het Nederlandse leger kon de route zeer snel worden afgelegd en kwamen we omstreeks 12:40 uur locale tijd aan in As-Samawah op de compound van het Nederlandse leger. De vrachtwagens staan beveiligd geparkeerd op de Nederlandse leger compound in afwachting van het los -programma morgen en vrijdag, hierover morgen meer. vandaag 321 km, het totaal is nu 6847 km, vandaag geen lat/long gegevens i.v.m. de leger classificatie, de vrachtwagens staan in As-Samawah-Irak.

August 26th.: Also today an early morning call and after the so called morning rituals we left the southern-most point on the route, close to the city of   Hafar Al Batin   in   Saudi Arabia   to take the road to the Saudi-Kuwaiti border. The custom formalities took in total about 5 hours, in the beginning their were some "questions" but after some explanation it started to run smoothly, we got coffee, thee and water from the custom officials and they were very helpful and cooperative.   Kuwait   was sand, sand and sand, not only beside the road but also on the road and in the air, the complete trip through   Kuwait   was one big sandstorm, during this storm temperatures were up to 47 C. At  19:00  hours we reached the Kuwaiti-Iraqi border at the city of   Safwan   . Temperatures were down to an "acceptable" value of 40 C. and we started with the custom formalities. we hope to finish all this evening or this night, tomorrow morning a civil convoy leaves the Kuwaiti-Iraqi border with a Dutch Navy-Marine escort to the city of As-Samawah-Iraq . today 337 km, in total now 6526 km.

26 augustus:  Ook vandaag vroeg uit de veren en na de gebruikelijk ochtendrituelen vertrokken vanaf het meest zuidelijke punt op de route, de stad Hafar Al Batin in Saoedi-Arabië om richting de Saoedi-Arabische -Koeweitse grens te rijden.  De douane formaliteiten duurden hier totaal ongeveer 5 uur, eerst ging het wat moeizaam maar later liep alles vlotjes en kregen we zelfs koffie, thee en/of water aangeboden van de douane beambten.  Van Koeweit weinig meer gezien dan alleen zand, niet alleen naast de weg maar ook er op en in de lucht, de complete route door Koeweit was één grote zandstorm waarbij de temperaturen overdag opliepen tot maar liefst 47 C. om 19:00 uur locale tijd aangekomen op de Koeweitse - Irakese grens bij de stad Safwan. Inmiddels is de temperatuur gezakt tot de meer "acceptabele" waarde van 40 C. en zijn we begonnen met de douane formaliteiten. Het is te hopen dat dit vanavond/vannacht allemaal lukt, woensdagmorgen vertrekt er een civiel konvooi met  
begeleiding van de Nederlandse Mariniers naar As-Samawah-Irak. vandaag 337 km en een midden oosten grens, totaal nu 6526 km.  
Lat/Long = Lat: 30,04,38  Long: 47,41,55

August 25th.:  Despite the high temperatures of 42 C. in the dessert there are no real problems trying to catch some sleep in the night, in the evening we use the air co for a short time, after that the temperature in the dessert cools down very fast making in possible to take a good night rest, this morning we left early from the parking close to the city of Tuaryf for the long straight haul through Saudi Arabia, a road parallel to the Iraqi-Saudi border line for almost 1000 km and to one of the most important pipelines of the country aside this road traditional Bedouin tribes with their camels, the night will be spend close the southern-most city of the route called Hafar Al Batin, today 815 km, in total now 6189 km.

25 augustus: Vandaag vroeg opgestaan, ondanks de hoge temperaturen van 42 C. overdag is het s´nacht redelijk uit te houden, s’avonds voor het slapen gaan nog even de airco aan, s´nachts koelt het redelijk af in de woestijn zodat er goed geslapen kan worden. Deze morgen vertrokken vanaf de plaats Tuaryf voor de lange rechte weg door Saoedi-Arabië die over een lengte van bijna 1000 km parallel loopt aan de Irakese grens en met één van de belangrijkste oliepijpleidingen van het land, alles loopt voorspoedig, onderweg traditionele Bedoinen - stammen met hun kamelen, de temperatuur loopt in de woestijn al gouw op tot 45 C. vandaag een overnachting op 20 km van de meest zuidelijke stad van de route genaamd Hafar al Batin, om 20:00 uur locale tijd is het stikdonker in de woestijn en niet meer verantwoord om verder te rijden, vandaag 815 km, totaal nu 6189 km, in totaal zijn er inmiddels ook iets meer dan 100 rij - uren gemaakt.  Lat/Long = Lat: 28,26,33  Long: 45,46,33 

August 24th.: Today the Saudi customs started early with the procedures, not that there were problems but the procedures lasted for hours and were for everyone. In Syria and Jordanian it was an advantage that we prepared a lot of paperwork via the Syrian and Jordanian embassies in Holland and Belgium, for Saudi Arabia it didn’t mean a difference, because of the more recent terrorist developments the procedures are strict and take o lot of time, at a certain moment it looked like that we couldn’t leave the border today but after showing papers and calling a lot of Saudi Ambassador names the finally started to work faster. 10 Saudi custom officers work themselves very fast through the procedures, the convoy left at  16:32  hours local time from the Jordan-Saudi border. The night will be spend close to the city of   Turayf   , the temperature is around 40 C.  today 171 km´ s and a middle east border, in total now 5374 km.

24 augustus: Vanmorgen vroeg werd inderdaad begonnen met de Saoedi-Arabische douane afhandeling, geen problemen maar ellenlange procedures waar iedereen doorheen moet, hadden we in Syrië en Jordanië nog voordeel van de voorbereidingen vanuit Nederland via de Syrische en Jordaanse ambassades in Nederland en België, voor Saoedi-Arabië maakt dat niets meer uit, met name door de recente terroristische ontwikkelingen zijn de procedures streng maar duren vooral erg lang, even leek het erop dat de auto´s vandaag helemaal niet van de grens zouden kunnen vertrekken maar na veel over en weer gepraat en schermen met namen van Saoedi-Arabische ambassadeurs gingen ze dan eindelijk met bijna 10 man tegelijk in een razend tempo door de verschillende procedures heen en vertrok het konvooi om 16:32 uur locale tijd vanaf de Jordaans – Saoedi-Arabische grens, de overnachting is bij de stad Turayf. De temperatuur schommelt continu rond de 40 C. Vandaag 171 km en een midden oosten grens, totaal nu 5374 km. Lat/Long = Lat: 31,37,00  Long: 38,36,28

August 23rd.: Again welcome from the world called Middle East, we told you before that everything known as transport in "our" world can be forgotten, it’s completely different overhear, today was a day that proved these words. Passport control sad to be started at 07:00 h. but only started at 09:00 h. and lasted for one hour, after that the registration in the custom system started and lasted till 16:00 h. After that the trucks were directed into a special "control terminal" were the cabin and the toolboxes under the trailers were ordered to be emptied and everything was very carefully checked (they are really afraid for terrorism, a positive side is that everybody is checked that way), when this is finished the trucks have to go to a kind of workshop were a special " eye" is welded to the connection between the unit and the trailer to pretend a change of trailers in the dessert (terrorism safety above all). Tomorrow morning "early?" the custom procedures will start at the Saudi Customs. Today no km´ s the total km stays at 5203 km.

23 augustus: Nogmaals welkom uit de wereld die het Midden Oosten heet, vertelden we eerder al dat alles wat met transport te maken heeft zoals wij dit kennen hier dus niet meer van toepassing is, vandaag werd dit maar weer eens bevestigd. Vanmorgen om 07:00 uur zou de paspoort controle beginnen, dit begon echter pas om 09:00 uur en duurde ongeveer een uur. Daarna de inschrijving bij de douane, dit duurde tot 16:00 uur, Vervolgens werden de auto´s naar een "controle ruimte" gedirigeerd waar de cabine´s en de opbergkisten onder de opleggers compleet leeg moesten voor controle (ze zijn echt bang voor terrorisme, een positief punt is dat een ander ook zo gecontroleerd word) Als dit klaar is moeten alle auto´s een soort werkplaats in waar een extra oog aan de koppelschotel (koppeling tussen trekker en oplegger) gelast wordt voor een extra douane verzegeling, dit om te voorkomen dat er onderweg van oplegger gewisseld kan worden (terrorismeveiligheid voor alles), morgen"vroeg ?" wordt dan begonnen met de douane afhandeling bij de Saoedische douane.Vandaag geen km´s het totaal  blijft 5203 km,    Lat/Long = Lat: 31,31,40  Long: 37,04,38

August 22th.: Finally a day were drivers are born for; Driving trucks, this morning the last custom formalities at the Syrian-Jordanian border were done, the Jordanian custom officials wanted to run a last check on the truck of Sander van As but didn’t find anything irregular so at 11:30 hours the convoy could start on the 234 km transit of Jordan.  At  16:42  hours local time they arrived at the Jordan-Saudi border of Azraq-Al Hadithah to start the custom procedures. We hope that this al will succeed this evening and that tomorrow early we can start on the almost 1300 km long trip through Saudi-Arabia today 234 km, in total now 5203 km. 

22 augustus: Eindelijk weer een dag waar je als chauffeur voor bezig bent, rijden, vanmorgen de laatste formaliteiten aan de Syrische - Jordaanse grens gedaan, de Jordaanse douane voerde nog een ¨routine controle¨ uit op de auto van Sander van As maar kon geen onregelmatigheden vinden, hierdoor wel weer enige vertraging en om 11:30 uur locale tijd (i.p.v. de beloofde 10:00 uur) vertrok het konvooi dan eindelijk vanaf de grens Jabir voor de 234 km lange tocht door Jordanië.  om 16:42 uur locale tijd kwam men aan op de Jordaans - Saoedi-Arabische grens Azraq-Al Hadithah om daar de douane formaliteiten te starten, de verwachting is dat dit vanavond allemaal lukt en we dus morgenvroeg gewoon kunnen vertrekken voor de bijnas 1300 km lange tocht door Saoedi-Arabië, een land dat door alle visa perikelen inmiddels een wat beladen naam heeft. Vandaag 234 km, totaal nu 5203 km. Lat/Long = Lat: 31,31,40  Long: 37,04,38 

August 21th.: Finally good news but more important it’s true, Yesterday evening late (after the update of August 20th.) the Dutch Embassy in Amman received a message from the Saudi Ministry of Foreign Affairs that the permission to issue the visa was granted. This morning the drivers with excellent help of the Dutch Embassy in Aman could take the visa, again their was some misunderstanding but after about 0.5 hrs. talk the visa were issued. After that the drivers took of right away to their trucks at the Syrian-Jordanian border and completed all the custom formalities for transit Jordan, they will take of right away tomorrow morning heading for the Jordanian-Saudi border, today no km´s but a positive change in the situation and a Middle-East border in total still 4969 km.

21 augustus: Eindelijk goed nieuws wat ook nog eens waar bleek te zijn, gisteravond laat (na de update  van 20 augustus) kwam er via de Nederlandse Ambassade uit Amman bericht binnen dat het ministerie van Buitenlandse zaken in Riyad – Saoedi-Arabië eindelijk echt toestemming had gegeven voor de afgifte van de visa. Op de Saoedi-Arabische Ambassade in Amman was het excuus voor deze vertraging dat normaal de verstrekking van visa 4 weken duurt (ondanks de toezeggingen van de Saoedi-Arabische Ambassade in den Haag), onze aanvraag was gestart op 30 juli (direct na het omleggen van de route om veiligheidsredenen). Dank zij de perfecte medewerking van de Nederlandse Ambassade in Amman (en het diplomatiekpolitieke overleg op de achtergrond) is dit ingekort naar 3 weken, de visa zouden vanmorgen op de Saoedi-Arabische Ambassade in Amman kunnen worden afgehaald.  Met behulp van de Nederlandse Ambassade in Amman werden vanmorgen de visa opgehaald, eerst leek er nog weer verwarring te zijn over de afgifte maar na een half uur heen en weer gepraat was het dan eindelijk zover en kwam er aan deze uitzichtloos lijkende periode een einde. De chauffeurs zijn na het verkrijgen van de visa direct naar de vrachtwagens gebracht aan de Syrische -Jordaanse grens Jabir en hebben daar vandaag nog alle douane formaliteiten voor Jordanië afgerond. Morgenvroeg kunnen ze dan direct Jordanië transiteren om morgenavond aan de Jordaans – Saoedi-Arabische grens de douane formaliteiten af te ronden. Vandaag nog geen km´s maar wel een positief vooruitzicht en een Midden-Oosten grens, het totaal nog steeds 4969 km.     
Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16

August 20th.: Also today no change in the situation, The Saudi Embassy has still not issued the visa, a reason why is not given to us nor to the Dutch Embassy in   Amman. Also today it's just waiting till what tomorrow will bring. Today  no km's, the total  stays 4969 km.

20 augustus: Helaas nog steeds geen verandering in de situatie, de Saoedi-Arabische ambassade heeft nog steeds geen visa afgegeven, een reden waarom het in tegenstelling tot eerdere (positieve) berichten nog steeds niet gebeurt wordt niet gegeven. Ook vandaag weer afwachten of er morgen iets veranderd. Ook vandaag dus geen km's het totaal blijft 4969 km  Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16

August 19th.: Yesterday we received the announcement that the visa would be issued today, despite their promise and without giving a reason also today the Saudi Embassy did not issue the visa for our people. Also today the high level diplomatic / political negotiations continued, at this moment theirs nothing else to-do than to wait for watt tomorrow will bring us. today no km's the total stays at 4969 km.

19 augustus: Kregen we gister de mededeling dat de visa vandaag werden afgegeven door de Saoedi-Arabische zonder verdere opgaaf van reden werden er door de Saoedi-Arabische Ambassade in Amman vandaag geen visa afgegeven, opnieuw werd op hoog niveau het diplomatieke en politieke overleg gestart. Op dit moment kunnen we niets anders dan afwachten op datgene wat de dag van morgen brengen mag.Wel heeft de Nederlandse Ambassade inmiddels in overleg met het hoofd van de Jordaanse douane voor elkaar gekregen dat de vrachtwagens voorlopig op de douane terminal mogen blijven staan, normaal moeten de auto's en chauffeurs na 2 dagen terug Syrië in, dit zou ten eerste betekenen dat de communicatie met de Nederlandse Ambassade veel moeizamer zou verlopen maar ook dat op het moment dat de Saoedi-Arabische de visa wel afgeven de formaliteiten niet nog eens onnodig vertraagd worden omdat men op dat moment aan de grens zou staan Vandaag geen km's het totaal is nog steeds 4969 km. Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16

August 18th.: Due to technical problems we could not update the site yesterday, we apologize for any inconvenience this may have caused. Yesterday there was some change in the situation, Their was a signal that the diplomatic / political high level negotiation resulted in the issuing of the visa, the Dutch embassy received a message that the visa could be picked up on Tuesday August 19th. Today no km's the total km stays 4969 km

18 augustus: Door een technisch probleem konden we gister geen update geven, onze excuses hiervoor.  Gister is er wel het één en ander gebeurt, het leek erop dat het diplomatieke / politieke overleg resultaat had, in ieder geval ontving de Nederlandse ambassade in Amman de mededeling dat de visa dinsdag 19 augustus zouden kunnen worden afgegeven. vandaag geen km's de stand totaal blijft 4969 km,  Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16

August 17th.: Saturday morning the group together with “our people” in Amman did some sightseeing around Amman (e.g. they paid a visit to a Palestine refuge camp) Saturday evening they had an informal diner with the Dutch Ambassador, Peter van der Vliet in Amman.The drivers told there stories about the past 5000 km to Amman   and Peter told them about the habits and circumstances in the Middle East in general and in Amman in particular. Sunday morning early the Dutch Embassy of Amman directly contacted their Saudi colleges in Amman, the answer of the Saudi Embassy in Amman is that they cannot issue the visa without permission of the Saudi  Ministry of Foreign Affairs in Riyadh. At this moment their are talks on a “high diplomatic level” to try to get the convoy as soon as possible on the road again. We don’t have an idea how long it will take but the feeling is that there will be no change in the situation for the next 24 hours. Today no km’s the total stays 4969 km. How far to go to Ad-Diwaniyah ? Jordan 234 km, Saudi Arabia 1265 km, Kuwait 220 km and Iraq 440 km, in total 2159 km to go. (distances are estimated, accurate distances will be supplied by the drivers).  

17 augustus: Zaterdag overdag heeft de groep samen met Rob (reporter DvhN) en Jaap (hoofd p.r. van TVM) de omgeving van Amman een beetje bekeken (er is ondermeer een bezoek gebracht aan een Palestijns vluchtelingen kamp). Zaterdagavond heeft er een informeel samenzijn (diner) plaatsgevonden met de Nederlandse Zaakgelastigde, Peter van der Vliet en de chauffeurs/monteur van het konvooi en Rob (reporter DvhN) en Jaap (hoofd p.r. van TVM).  Een en ander gebeurde in een ontspannen sfeer waarbij de chauffeurs verhaalden over hun belevenissen de afgelopen 5000 km en Peter van der Vliet vertelde over de gebruiken en gewoontes in het Midden Oosten en zijn tijd in Amman. Zondagmorgen is er direct weer contact geweest (over de afgifte van de Saoedi-Arabische visa voor de groep) tussen de Nederlandse Ambassade in Amman (die ons op een perfecte manier helpen en terzijde staan) en de Saoedi-Arabische ambassade in Amman, deze zeggen echter niets te mogen doen zonder een toestemming van Riyad (Ministerie van Buitenlandse zaken van Saoedi-Arabië). Op dit moment is er op “hoog diplomatiek niveau” overleg om te proberen het konvooi z.s.m. weer “on the road” te krijgen. We hebben nog geen idee hoe lang het gaat duren maar verwachten de komende 24 uur geen verandering in de situatie. 
Planning/Plan - Geregeld wordt ons gevraagd (via E-mail of door journalisten) of alles volgens de planning verloopt, het klinkt raar maar we hebben geen planning, wel een plan, zodra je met Oost-Europese en Midden Oosten grenzen te maken hebt kun je niet meer plannen maar hopen dat alles volgens plan verloopt waarbij het geen uitzondering is dat auto’s langer aan grenzen staan dan we graag zouden willen. Zoals al vaker in interviews gezegd “we zijn een beetje overgeleverd aan de waan van de dag”.   Vandaag geen km’s, het totaal blijft 4969 km. Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16  
Hoe ver nog naar Ad-Diwaniyah ?, Jordanië 234 km, Saoedi-Arabië 1265 km, Koeweit 220 km en Irak 440 km, totaal nog 2159 km. (afstanden bij benadering, de werkelijke standen krijgen we van de chauffeurs).

August 16th.: No update, (obligated “Saudi” rest day) Sunday again an update.

16 augustus: Geen update, (verplichte “Saoedi-Arabische” rustdag) zondag weer een update.  

August 15th.: Friday morning 08:00 o’clock in the morning the customs at the Syrian-Jordanian border starts working, the formalities take about 5 hours, due to the fact that the Syrian Embassy in Brussels and the expeditor on the Turkish-Syrian border made a lot of arrangements in advance everything worked out quit well. A hick-up ! At this moment there is a “small” hick-up: Last week Friday the Saudi Consul in the Hage told us that the Saudi Arabia visa would be prepared for pick-up on the Saudi embassy in Amman next week, however on the Saudi Embassy in Amman there was no corporation at all. The Dutch Embassy in Amman – Royal Kingdom of Jordan has after discussed with the Ministry of Foreign Affairs in the Hage used all diplomatic possibilities to try to get the Saudis to issue the visa on Sunday (Friday & Saturday are days off in the Middle East). At this moment we have to wait till Sunday morning. On Saturday we now have a “Saudi rest day”, the drivers-mechanic will use this to pay a visit to a Palestinian refuge camp, Saturday evening we will have a informal diner with the Dutch Ambassador in Amman-Jordan. Tomorrow no update, on Sunday more info on the Saudi story of this convoy. Today a Middle East  border and 3 km. In total now 4969 km.   

15 augustus: Vrijdagmorgen om 08:00 uur begint de douane aan de Syrische -Jordaanse grens te werken, de formaliteiten nemen al met al zo’n 5 uur in beslag, dankzij het feit dat er via de Syrische ambassade in Brussel en de expediteur aan de Turks -Syrische grens al veel was voorbereidt ging toch nog het redelijk snel. Kink in de kabel ! Toch is er op dit moment een “kleine” kink in de kabel: Vertelde de Saoedi-Arabische consul in den Haag vorige week vrijdag nog dat de visa voor Saoedi-Arabië deze week in Amman konden worden opgehaald, op de Saoedi-Arabische ambassade in Amman was de medewerking minimaal en lagen er geen visa klaar.  
De Nederlandse Ambassade in Amman – Jordanië heeft in overleg met BUZA in Den Haag alle diplomatieke mogelijkheden in de strijd gegooid om te proberen toch op zondag (vrijdag en zaterdag wordt er niet gewerkt in het midden oosten) de visa los te krijgen van de Saoedi-Arabische’s, op dit moment is het dus afwachten tot zondagmorgen. Omdat de visa voor Saoedi-Arabië er nog niet zijn kunnen we ook de douane formaliteiten voor Saoedi-Arabië niet in orde maken, in overleg met de Nederlandse Ambassade in Amman is besloten de vrachtwagens op een bewaakte parking aan de Jordaanse zijde van de grens te parkeren. De chauffeurs zijn in Amman opgevangen door “onze mensen” ter plaatse (Wim – de monteur, Rob – reporter van Dagblad van het Noorden en Jaap – hoofd redacteur / hoofd public relations TVM verzekeringen) en kunnen in het hotel even bijkomen, douchen en “normaal warm eten”.  Voor zaterdag is een bezoek gepland aan een Palestijns vluchtelingen kamp in de buurt, zaterdagavond is er een informeel samenzijn met de zaakgelastigde van de Nederlandse Ambassade in Amman-Jordanië. We hopen dan zondagmorgen het visum te krijgen, zaterdag geen update, zondag meer info over het “Saudi’s vervolg” van dit konvooi.  
Vandaag een midden oosten grens en 3 km, totaal nu 4969 km.
Lat/Long = Lat: 32,30,10  Long: 36,12,16   

August 15th.: Thursday evening  23:06h. The new formed convoy leaves the city of Homs, after a 5 hours drive via Damascus the convoy reaches at 04:05 h. the Syrian-Jordanian custom terminal near the city of Der’a-SYR, a terminal in size about 10 times as big as the Austrian-Hungarian terminal at Nickelsdorf - Hegyeshalom. First a few hours sleep, customs will start working at 08:00 h. This night 297 km. And again a Middle East  border in front of us, in total now 4966 km.

15 augustus: Donderdagavond 23:06 uur vertrekt het nieuw gevormde konvooi vanaf Homs, na 5 uur rijden via Damascus komt het konvooi om 04:05 uur aan op de Syrische -Jordaanse douane terminal vlakbij de stad Der’a-SYR, een terminal die in oppervlak wel 10 keer zo groot is als Oostenrijks - Hongaarse terminal van Nickelsdorg/Hegyeshalom. Eerst nog een paar uur slapen, de douane begint hier om 08:00 uur te werken, vannacht 297 km en alweer een Midden Oosten grens voor ons, totaal nu 4966 km. Lat/Long = Lat: 32,32,43  Long: 36,12,16   

August 14th.: Thursday morning early the custom formalities and visa issuing started at the Bab El Hava border, for the local expediters an enormous job to work themselves through the 5,5 cm thick set of documents for each truck, together with the formalities of the other trucks present it takes till 14:05 h. After this the authorities start to make the convoy’s for the different directions, we will go to Homs, at 14:37 h. The convoy leaves the terminal under police control. At 17:33 h. The police wants to take a short brake near the town Ma’arrat An Nu’mán.  After a short break the convoy takes of for the city Homs-SYR were the convoy will be altered depending on the final directions of the trucks, today a Middle East border and 268 km. In total now 4669 km. Latest news is that the new convoy to Jordan leaves the city of Homs at   00:00  this night, more news tomorrow morning at 04:15 h.  

14 augustus: Donderdagmorgen vroeg begonnen met de douane formaliteiten en de verstrekking van de visa, ook hier voor de locale expediteurs erg veel werk om de 5,5 cm dikke stapel documenten per auto door te werken, samen met een aantal andere vrachtwagens duren deze formaliteiten tot 14:05 uur, Hierna worden direct de konvooien gevormd, voor ons dus naar Homs, om 14:37 uur vertrekt het konvooi onder politie begeleiding. Om 17:33 uur wordt er door de politie een korte pauze ingelast bij de plaats Ma’arrat An Nu’mán. Na deze korte pauze gaat het weer verder naar de stad Homs-SYR waar de konvooien worden omgevormd, vandaag een Midden Oosten grens en 268 km. totaal nu 4669 km. Lat/Long = Lat: 34,38,38  Long: 36,42,23  
Het laatste nieuws is dat het nieuwe konvooi naar Jordanië om 00:00 uur vannacht uit Homs vertrekt, meer nieuws morgenvroeg om 04:15 uur.   

August 13th.: Wednesday morning the convoy left the south Turkish city of   Adana   , slow traffic and 2 lane road brings the speed down, only at  14:30  h. The convoy reaches the border with Syria , very soon one thing is clear to the drivers “welcom to the world called Middle East” all things who seem to be normal in our transport world you can forget out there. The custom officials (also on a transit border) only work till 14:00 p.m. over the day convoy’s are formed and leave the border on a regular base to the city of Homs in the centre of Syria, from this point convoy’s are formed to different directions (read borders), from Homs we will go to the Syrian – Jordanian border place of Der’a, normally the convoy would arrive their tomorrow evening or Friday morning, at this moment the convoy is parked at the Syrian terminal of the Turkish – Syrian border called Cilvegoz – Bab El Hava-SYR, theirs a small chance that they will form a special convoy for us but this will be arranged tomorrow.  The temperature in Bab El Hava is 40 C. With a small cooling breeze.  Today 275 km and a “ Middle East  border”, in total now 4401 km.

13 augustus: Woensdagmorgen is het konvooi vertrokken vanuit Adana, via allerlei 2 baanswegen en veel langzaam verkeer om ongeveer 14:30 uur eindelijk aan grens met Syrië en al snel wordt het duidelijk “welkom in de wereld die het MIDDEN OOSTEN heet” alles wat normaal lijkt in onze “transport begrippen” kun je hier overboord gooien. De douane (ook aan een doorgaande grens) werkt tot 14:00 uur locale tijd, de gehele dag worden er konvooien gevormd die om geregelde tijden vertrekken vanaf de grens naar een zogenaamd “konvooi verzamel punt” in de centraal Syrische stad Homs, hier worden vervolgens weer konvooien gevormd naar de diverse richtingen (lees grenzen), vanaf Homs gaat het dan naar de Syrische – Jordaanse grensplaats Der’a.  Normaal gesproken zou het konvooi hier morgenavond of vrijdagmorgen aan moeten kunnen komen, op dit moment staat het konvooi dus aan de Syrische kant van de grens Turkije -Syrië genaamd Cilvegoz – Bab El Hava-SYR, er zit een kleine kans in dat er een apart konvooi voor ons geregeld word maar dit horen we morgen. De temperatuur in Bab El Hava is 40 C. bij een zacht verkoelend briesje. Vandaag 275 km en een “Midden Oosten grens”, totaal nu 4401 km. Lat/Long = Lat: 36,13,50  Long: 36,41,21 

August 12th.: Tuesday morning the convoy left Kocaeli on the eastern side of the Bosporus, today a day with NO borders so a possibility to make some km’s, up till Ankara a 6-lane highway, past Ankara a local 2-lane way and again the speed is down a bit, the night is planned in the neighborhood of Adana-TR in the south of Turkey, today 806 km, in total now 4126 km.  

12 augustus: Dinsdagmorgen vertrokken vanaf  Kocaeli aan de oostkant van de Bosporus, vandaag eindelijk weer eens een dag zonder grenzen en kunnen er dus wat kilometers worden gemaakt, tot voorbij Ankara een zes baan’s snelweg, achter Ankara worden het echter al snel weer locale 2 baan’s wegen en dus gaat de gemiddelde snelheid direct weer naar beneden. De overnachting is vanavond op een TIR -parking bij Adana-TR, vandaag 806 km, totaal nu 4126 km.

August 11th.: Monday morning early left the   Stara zagora  TIR park, only 150 km’s from the Bulgarian-Turkisch  border, line up in the que and wait for your turn, in total the passage took about 6,5 hours, ofcourse some custom officials needed al little “help” to do the job, when the custom formalities were ended they “found” the fax/license for the humanitarian convoy to transit Turkey.  Only at 16:00 hours the left the custom terminal, the night will be spend on the east side of the Bosporus outside of Istanbul near the city of Kocaeli-TR, today 395 km and a border, in total now 3320 km.  

11 augustus:  Maandagmorgen vertrokken vanaf de TIR -parking bij Stara Zagora in Bulgarije, na ongeveer 150 km werd de Bulgaars/Turkse grens bereikt, hier een redelijke wacht rij, de totale grenspassage duurde dan ook maar liefst 6,5 uur, natuurlijk hadden sommige douane beambten een kleine “aanmoediging” nodig om een aantal formaliteiten sneller te laten verlopen, toen vrijwel alle formaliteiten achter de rug waren werd de fax/toestemming van het ministerie van Buitenlandse zaken in Ankara “gevonden”  pas om 16:00 uur locale tijd kan men vertrekken vanaf de douane terminal, de overnachting is op een TIR -parking aan de Oostkant van de Bosporus buiten Istanbul vlakbij kocaeli-TR, vandaag 395 km en een grens, totaal nu 3320 km. 

August 10th.: Sunday morning early the convoy left the Pitesti TIR park, the Romanian-Bulgarian border at Ruse  was no problem at all but still took a few hours, at 21:40  h. In the evening the convoy stopped to spend the night at the Stara Zagora-BG TIR-parking in Bulgaria  some 120 km from the Bulgarian-Turkish border, today 410 km and a border, in total now 2925 km.

10 augustus: Zondagmorgen vertrokken vanaf de TIR -parking in Pitesti, de Roemeens - Bulgaarse grens bij Ruse leverde weinig problemen op maar nam toch enkele uren in beslag, ’s avonds om 21:40 uur werden de auto’s aan de kant gezet op de TIR - parking van Stara Zagora-BG in Bulgarije, nog ongeveer 120 km van de Bulgaars -Turkse grens, vandaag 410 km en een grens, de km. stand = 2925 km. 

August 9th.: Saturday morning the convoy left only at 10:00  h. Because of the Hungarian custom problems it was very late yesterday, No problems at the Romanian customs, they were very correct (what happened to them). The bad Romanian roads are even worse than normal because of the hot weather, a lot of well known Romanian horse and wagons are slowing down the convoy, for the coming days no motorways. The night is spend at the Pitesti-RO TIR park, today only 410 km, in total now 2515 km.

9 augustus: Zaterdagmorgen pas om 10:00 uur vertrokken, door al het gezeur bij de Hongaarse douane erg laat op bed, De Roemeense douane doet niet moeilijk en handelt de douane formaliteiten correct af. Zijn de Roemeense wegen normaal al niet om naar huis te schrijven, door de warme zomer is het helemaal niets meer, veel gaten, plakkend asfalt en natuurlijk de bekende Roemeense paard en wagens die de snelheid er aardig uit halen en andere “vertragers”, Voorlopig dus geen autosnelwegen.  De overnachting is gepland op een TIR - parking in Pitesti-RO, vandaag 410 km, de km. stand = 2515 km. 

August 8th.: Fridaymorning the convoy leaves the Bicske autohof, at the Hungarian / Romanian border everything slows down, passing the border takes 13 hours (Hungarian customs say that they are ordered to check al vehicles carrying relief goods for Iraq completely) the night is spend at the TIR-parking (name of a truckparking in Eastern Europe) of the restaurant “Route 60” between Oradea and Cluj Napoca some 100 km across the Romanian border. Today 620 km and a border, in total now 2105 km.

8 augustus: Vrijdagmorgen vertrokken vanaf autohof Bicske, aangekomen aan de Roemeense grens ging het allemaal weer erg langzaam, het passeren van de Hongaars-Roemeense grens nam bijna 13 uur in beslag (de Hongaarse douane zegt van hogerhand opdracht gekregen te hebben om alle vrachtauto’s met bestemming Irak 100% te moeten controleren), ’s avond wordt er overnacht op de TIR-parking (benaming voor een vrachtauto parking in Oost-Europa) van “Route 60” , een wegrestaurant aan de E60 tussen Oradea en Cluj-Napoca ruim 100 km over de grens in Roemenië, vandaag 620 km en een grens, de km. Stand = 2105 km.

U kunt vragen stellen aan de chauffeurs, dat kan vanaf zaterdag 9 augustus via de website van Dagblad van het Noorden, de leukste, origineelste of meest pakkende vragen worden uitgekozen door “vliegende reporter” Rob Siebelink, deze zal zondag samen met onze monteur en de hoofdredacteur van het blad TVM -actueel naar Amman in Jordanië vliegen om het konvooi op te wachten. In Amman worden uw vragen beantwoord, u kunt deze dan terug lezen in Dagblad van het Noorden.  Vanaf Amman gaat de monteur met het konvooi mee de “zandbak” in, de pers vliegt door naar Koeweit - stad om daar enkele dagen later het konvooi weer op te vangen.

August 7th.: Thursday morning the convoy leaves the Hengersberg autohof, on the road a lot of positive reactions of other truck drivers, the Hungarian customs at Nickelsdorf / Hegyeshalom takes several hours, the night is spend at the Bicske autohof on the M1 between the border and Budapest in Hungary. Today 610 km and a border, in total now 1485 km. 

7 augustus: Donderdagmorgen vertrokken vanaf Autohof Hengersberg, ook nu onderweg veel positieve reacties en sterktewensen van collega chauffeurs, de Hongaarse grens neemt een aantal uren in beslag en men verbaast zich over de enorme stapels documenten. ’s Avonds wordt er overnacht op het autohof Bicske vlak voor Budapest in Hongarije, vandaag 610 km en een grens, de km. stand = 1485 km. 

August 6th.: Wednesday morning the last custom formalities are done and finally they can take of for the long haul, on the German “autobahn” positive reactions, a car with Arabic looking people drive by, honking their horn and making the V-sign with their fingers.  The night is spend at the Hengersberg Autohof in Southern- Germany , the first 875 km are made.

6 augustus: Woensdagmorgen worden de laatste douaneformaliteiten afgerond en eindelijk kan men vertrekken voor de lange reis. Onderweg positieve reacties, een personen wagen met Arabisch lijkende inzittenden rijden al toeterend voorbij terwijl ze het V-teken maken.  ’s Avonds wordt er overnacht op Autohof Hengersberg in Zuid-Duitsland, de eerste 875 km zijn onder de wielen door.

August 5th.: Tuesday morning early the last technical preparations are made on the trucks, late Tuesday afternoon on the Dutch border the custom formalities are started, each truck has a set of documents of over 5,5 cm. And it will take several hours to work through these documents, to late for take of.

5 augustus: Dinsdagmorgen vroeg staan de auto's bij de dealer in Barneveld waar nog enkele aanpassingen aan de voertuigen worden gedaan. Dinsdagavond begonnen dan in Nederland de uitgebreide douane formaliteiten, het verwerken van de 5,5 cm. dikke dossiers per auto zal enkele uren in beslag nemen. Het lukte de douane niet meer om dit dinsdagavond nog af te ronden.

August 4th.:  11:00  h. The official start of the Iraq  convoy in Assen / Province  of Drenthe , a lot of national press, television and radio. After the start the trucks drove back to Steenwijk (base of Vidotrans-HTG) to load the private stuff, tools, spare parts and a lot of water, the drivers had a change to say good buy to their relatives without having the press around. 

4 augustus: 11:00 uur: De officiële start vanaf café marktzicht in Assen. Onder belangstelling van de landelijke pers vertrekt het konvooi officieel naar Irak . Na de officiële start gaan de vrachtwagens eerst weer langs Steenwijk om daar de proviand, gereedschap, reserve onderdelen en een grote hoeveelheid water in te laden. Ook kunnen de chauffeurs hier in alle rust (zonder de pers) afscheid nemen van hun familie leden.

 

Overzichtskaart:

 

TOP